تاثیر رضا براهنی بر ادبیات و شعر را نمی‌توان نادیده گرفت

تاثیر رضا براهنی بر ادبیات و شعر را نمی‌توان نادیده گرفت

به گزارش گلونی هوشنگ گلمکانی در اینستاگرامش نوشت:

نوروز سی‌وچند سال پیش، درست در چنین روزهایی، داشتم یکی از تجربه‌های لذت‌بخش ادبی‌ام را با خواندن «رازهای سرزمین من» تجربه می‌کردم؛ رمانی بلند در دو جلد، که جدا از روایت گوشه‌هایی از تاریخ معاصر سرزمین ما و به‌خصوص رویدادهای آشنای پیرامون خودمان، از حیث روایت (های متقاطع) برایم تجربه‌ای تازه و هیجان‌انگیز بود.

قطعا دادن عنوان‌های «ترین» و «نخستین» در چنین مواردی عاقلانه درست نیست، اما این تکنیک روایی را رضا براهنی پیش از آن در رمان سترگش به کار برده بود که روایت‌های متقاطع در سینما و ادبیات تبدیل به یک جریان قدرتمند شود؛ یعنی که البته پیش از آن هم کم‌وبیش وجود داشته، اما برای خودم، از آن پس «رازهای سرزمین من» همیشه یک معیار در این زمینه بود. تکان‌دهنده در فرم و مضمون. (می‌توانید این کتاب را از این لینک تهیه کنید).

رضا براهنی در طول زندگی پربار و پرکارش، بر خیلی‌ها تاثیر گذاشت و حرص خیلی‌ها را هم درآورد.

تقریبا به همه چیز واکنش نشان داد؛ واکنش‌هایی که خود واکنش برمی‌انگیخت به خاطر لحن و ادبیات تحریک‌کننده‌اش.

سال ۱۳۶۹ که مطلب مفصلش برای پرونده «فیلمنامه» در ماهنامه «فیلم» را به دفتر مجله آورد برایم یک حادثه بود. حضورش و نوشته‌اش. در مورد کم‌تر جریان ادبی و فرهنگی آن سال‌ها سکوت کرد. به جز منتقد ادبی، تئوریسین بود. مقاله‌هایش در نقد و تحلیل شعر و ادبیات که بسیاری از آن‌ها در «جنون نوشتن» و «طلا در مس» گردآوری شده، به بسیاری از پرسش‌ها در این زمینه، از ریشه‌ها و فرم و مضمون پاسخ می‌دهد، حتی اگر کسانی با حرف‌هایش موافق نباشند؛ آن هم نه با نثری کسالت‌بار و پیچیده.

بار دیگر می‌توانم بر تحریک‌کننده بودن لحن و ادبیات او تاکید کنم. مثلا نگاه کنید به این جمله از مقاله او درباره موضوغ فرم در شعر: «در نثر، کلمات بیشتر به خمیر شباهت دارند، در شعر شباهت دارند به نان قدکشیده برشته تازه.» خب به‌زحمت می‌شود در برابر چنین نویسنده‌ای مقاومت کرد یا نسبت به او بی‌تفاوت بود.

حتی اگر شعرهایش را با معیارهای شخصی‌ات شعر ندانی، اما تجربه‌ها فرمی‌اش که گاه به اندازه موسیقی، انتزاعی و از معنا تهی می‌شود (اما خود فرم تبدیل به معنا می‌شود) بسیار مهیج و دریادماندنی‌ است. رضا براهنی، مهم و یگانه و تاثیرگذار و ماندگار بود، با جنونی دلپذیر در نوشتن.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 265070 ساعت خبر : 5:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=265070
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات