درخواست توقف فعالیت معادن در تیمره

درخواست توقف فعالیت معادن در تیمره

به گزارش گلونی کارزاری تحت عنوان درخواست توقف فعالیت معادن در تیمره در حال برگزاری است.

در متن کارزار که خطاب به رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی نوشته شده، آمده است:

«سنگ‌نگاره‌های تِیمَرِه، نشان از تاریخ کهن و هنر کهن منطقه تیمره در استان‌های مرکزی و اصفهان است و سیر آثار زندگی انسان طی هزاره‌ها را به نمایش می‌گذارد.

تیمره نام قدیمی منطقه‌ای میان سه استان مرکزی، اصفهان و لرستان ایران است، که مهم‌ترین و بیشترین آن‌ها در شهرستان خمین در استان مرکزی و شهرستان گلپایگان در استان اصفهان قرار گرفته است.

این منطقه باستانی بی‌نظیر در جهان از نظر هنرهای صخره‌ای، با قدمتی بیش از ۹هزار سال و ۳۰۰هزار بوم سنگی است.

متأسفانه فعالیت معادن سیلیس در این منطقه این آثار باستانی را در معرض تخریب قرار داده است.

با وجود صدور حکم توقف توسط دادستان، این معادن همچنان در حال فعالیت هستند.

سال گذشته کارزاری در این موضوع منتظر و با ۶ هزار امضا حمایت نیز شد، امید است که این‌بار حمایت بیشتری از این کارزار شود تا مسئولین به‌طور جد به فعالیت این معادن پایان دهند».

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

گفتنی است سنگ نگاره‌های تیمره نخستین آثار باقی‌مانده از اعماق تاریخ بشر هستند و سرزمین‌های کمی در جهان این آثار شگفت‌انگیز را در خود دارند. ایران یکی از غنی‌ترین ساختارهای هنر سنگ‌نگاری یا Rockart را دارد.

طبق گفته رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گلپایگان، بخش بزرگی از این محدوده با عنوان مجموعه تنگ غرقاب (قیدر) در محدوده شهرستان گلپایگان است که به‌ واسطه عبور رودخانه‌های گلپایگان و خوانسار از بیش از ۱۰ هزار سال قبل تصاویر ارزشمندی از حضور اجتماعی انسان در قالب سنگ‌نگاره بر روی سنگ‌ها و صخره‌های این محدوده مشهود است.

در این محدوده بیش از ۳۶ هزار سنگ‌نگاره از دوران آغازین تاریخ، دوران باستان و دوران اسلامی وجود دارد که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267717 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267717
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

لطفا صدای ما را جهانی کنید