لاشه یک قلاده فک کاسپین در تالاب گمیشان پیدا شد

لاشه یک قلاده فک کاسپین در تالاب گمیشان پیدا شد

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند از پیدا شدن لاشه یک قلاده فُک کاسپین در سواحل غربی تالاب بین‌المللی گمیشان خبر داد و گفت: «تحقیقات در خصوص علت مرگ این آبزی در دست بررسی است».

امیر صیادشیرازی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: «هر چند جراحت‌هایی بر روی بدن این فُک مشاهده می‌شود اما تعیین دقیق علت مرگ نیاز به بررسی و نمونه‌گیری بیشتر دارد».

فُک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی‌رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب کاسپین و در محدوده استان‌های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

لاشه یک قلاده فک کاسپین در تالاب گمیشان

گفتنی است فک کاسپین به عنوان یکی از کوچکترین اعضای خانواده فک‌های دنیا در سال‌های اخیر با کاهش شدید جمعیت مواجه شده و در آخرین رده‌بندی جانوران در خطر نابودی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان یک گونه در خطر انقراض جهانی معرفی شده است.

فُک در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می‌آید، در خشکی بسیار کم تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

گروه امداد و نجات فُک کاسپین در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

رهایی فُک‌های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فُک‌های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت‌های این گروه است.

تالاب بین‌المللی گمیشان با ۲۰ هزار هکتار وسعت در شمال غربی گلستان قرار دارد اما در سال‌های اخیر بخش زیادی از آن خشک شده است.

نجات و رهاسازی یک قلاده فک کاسپین گرفتار در تور ماهیگیری

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267212 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267212
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات