روند فاجعه آمیز نابودی بیشه علی آباد اندیمشک در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰

روند فاجعه آمیز نابودی بیشه علی آباد اندیمشک در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰

به گزارش گلونی متاسفانه به دلایل آتش سوزی مزارع کشاورزی (کاه و کلش)، قطع گسترده درختان، آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، احداث سیل‌بند به همراه تخریب جنگل توسط مسئولین امر، عدم مدیریت پسماند در بیشه علی آباد و روستاهای مجاور باعث نابودی این بیشه بکر شده است.

بیشه علی آباد واقع در روستای علی آباد بخش مرکزی شهرستان اندیمشک، دارای تنوع زیستی ارزشمندی است که به دلایل ذکر شده در حال نابودی است‌.

صیانت و حفاظت از درختان موجود توسط مسئولین امر، کاشت نهال بومی منطقه، جلوگیری از آتش سوزی‌های کاه و کلش مزارع کشاورزی، گشت‌های مستمر یگان حفاظت منابع طبیعی و برخورد قضایی با متخلفان و ایجاد فرهنگسازی برای جوامع محلی می‌تواند این بیشه بکر را احیا کند.

کارزاری تجت عنوان احیا و صیانت از بیشه علی آباد اندیمشک در حال برگزاری است.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

گفتنی است آتش‌سوزی بر اثر آتش زدن کاه که در زمین‌های کشاورزی اتفاق می‌افتد، یکی از عوامل آتش گرفتن جنگل‌های مجاور آنها می‌شود.

عاملی که با خشک بودن زمین و گونه‌های درختی همراه شده و با وزش بادهای منطقه‌ای گسترش یافته است.

اما موضوع مهم‌تر سوزندان کاه‌ و کلش است که هر ساله بعد از برداشت محصولات گندم و جو، اتفاق می‌افتد.

موضوعی که از نظر علمی نیز رد شده و علاوه بر به آتش کشاندن جنگل‌ها، باعث آلودگی محیط زیست، از بین رفتن و فرسایش خاک، از بین رفتن مواد آلی درون خاک و مشکلاتی از این دست می‌شود که هر کدام آن به تنهایی می‌تواند اکوسیستم را تخریب کند.

آگاه کردن کشاورزان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنان جهت جلوگیری از این عمل مخرب و جایگزین کردن روش مناسب برای از بین بردن کاه و کلش، از روش‌هایی است که باید برای حفظ محیط‌زیست انجام شود.

هرچند که این دوره‌ها در نقاط مختلف و در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است. اما باید به صورت مستمر پیگیری شود و در بازه‌‌های زمانی حساس، مانند فصل گرما و خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها، به کشاورزان یادآوری شود.

همچنین با قراردادن تجهیزات در اختیار کشاورزان و به روز کردن اطلاعات مربوط به کشاورزی، می‌توان جلوی چنین اتفاقی را گرفت.

کشاورزان زمین را آتش زدند و هیرکانی آتش گرفت

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 266758 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266758
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات