پارسی را پاس بداریم

پارسی را پاس بداریم

به گزارش گلونی به زودی روز اکرام زبان پارسی از راه می‌رسد و به همین مناسبت، تصمیم بر این شد تا فرمول‌هایی عملی برای رسیدن به عزت حقیقی این زبان معجز، ارائه کنیم.

ما کاری با کلماتی مانند تسهیلات، تسلیحات و تحصیلات نداریم چون خودمان هم هنوز در این زمینه مشکل داریم، اما اول از همه با بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ و البته ۶۰ و ۷۰ بیشتر از این‌ها دیکته و کلمه کار کنید تا دایره لغاتشان وسیع شود تا وقتی ازشان پرسیدید ناهار چه دارید، نگویند مورق و مصلا و بعدها هم که بزرگتر شدند و خواستند در جمع صحبت کنند به تته پته نیفتند و پروپاگاندا را صحیح تلفظ کنند.

پارسی را پاس بداریم

بعد از آن سراغ این‌هایی که دوست دارند خارجی حرف بزنند بروید و چهارتا انگشت مبارکتان را در دهانشان بکوبید.

مگر «داداش برگااام» خودمان چه چیزی کم دارد که بعضی می‌گویند «Such a wow»؟ خیلی فکر می‌کنند کول هستند لابد.

تازه این‌ها لااقل درست تلفظ می‌کنند، آن‌هایی که «wow» را شبیه حرف «واو» تلفظ می‌کنند، آن‌هایی که انتظار دارند شما به پاگه‌شان (page) سر بزنید، آنهایی که انگلیسی کم‌شان است و به جای خداحافظ عزیزم می‌گویند «بون ژورنه ماماسیتا بونیتا»، باید یکایکشان را درس عبرت سایرین نمود.

برای مرحله بعدی پیشنهاد می‌کنم که درب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را ببندند. با توجه به آمارها هزینه ساخت و تصویب هر کلمه چیزی نزدیک به ۷ میلیون تومان است تا جمعی از دوستان بنشینند و پاستا را به خمیراک، بلوتوث را به دندان آبی، چیپس را به برگک، جکوزی را به آب‌زن، رزومه را به کارنامک، موبایل را به تلفن همراه و فلاسک را به دمابان تبدیل کنند.

در  آخر توصیه‌ام این است که حروف ط، ث، ص، ح، ذ، ض، ظ و غ را حذف کنند و همه کلمات با استفاده از ت، س، ه، ز و ق نوشته شوند. یعنی راه غلط نویسی را از بین ببریم و برای هر حرفی یک گزینه بیشتر نداشته باشیم.

آن موقع نه قورباغه درست است نه غورباقه، بلکه قورباقه صحیح است. انحطاط، استنباط، استنشاق، تلاطم و تضمین دیگر تنها یک جور نوشته خواهند شد، حتی اگر دیکته‌مان صفر باشد.

سایر آثار نویسنده را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: محمد شریفی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267859 ساعت خبر : 1:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267859
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات