جزیره شاتر؛ اثری که باید بارها دید

جزیره شاتر؛ اثری که باید بارها دید

به گزارش گلونی تلفیق واقعیت با توهمات فکری، از جمله توانایی‌های خاص و رندانه مارتین اسکورسیزی است که در یک دهه گذشته، سبب خلق اثری شگرف و بی‌انقضا (جزیره شاتر) در کارنامه کاری این فیلمساز بزرگ شده است.

جزیره شاتر (Shutter Island) یک فیلم نئو-نوآر و تریلر روان‌شناختی، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و محصول سال ۲۰۱۰ ایالت متحده آمریکاست.

فیلم‌نامه این فیلم توسط لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام، نوشته دنیس لهان به رشته تحریر درآمده است. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو همانند سه فیلم قبلی «اسکورسیزی یعنی دار و دسته‌های نیویورکی»، «هوانورد» و «رفتگان» در نقش اصلی حضور دارد.

این فیلم محصول کمپانی پارامونت و کلمبیاست و برخلاف سه فیلم قبلی این کارگردان چیره‌دست با بازیگر ثابتش دی‌کاپریو، که مضامین گوناگونی چون جنایی، مافیایی، تاریخی و بیوگرافی را تجربه کرده‌ بودند این بار فیلم جدیدشان، جنبه‌ای هیجانی-دلهره‌آور و تا حدودی ترسناک دارد.

فیلمبازان تفاسیر متفاوتی از جزیره شاتر مطرح کرده‌اند و رمزگشایی‌های بسیاری پیرامون آن مطرح کرده‌اند.

جزیره شاتر داستان سفر دو مارشال ایالات متحده به بیمارستانی در جزیره‌ای دور افتاده برای پیدا کردن بیماری فراری و خطرناک است که از ابتدای ورود، رفتار مرموز و مشکوک ساکنین این بیمارستان، مارشال تدی دانیلز را به ورطه شک و خیال می‌اندازد.

این فیلم اثری پیچیده و در عین حال جذاب است که تا اواسط داستان بیننده را همچون تدی دانیلز به دنبال بیمار فراری و اهداف ذهنی دانیلز کشانده اما درست در جایی که شواهد و قرائن دلالت بر توطعه و نیرنگی بزرگ علیه شخصیت اول فیلم (دانیلز) دارند، چرخشی بزرگ در قصه رخ داده که فیلم را دگرگون می‌کند.

از جمله ویژگی‌های خاص جزیره شاترِ اسکورسیزی، جای‌گذاری نشانه و سرنخ‌های داستانی در خلال صحنه‌های متفاوت است که در عین جلب توجه، ناچیز تصور شده و در آخر فیلم بیننده را به بازبینی اثر برای پی بردن به واقعیت این نشانه‌ها وادار می‌کند.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا  نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269392 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269392
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات