امضای کارزار نجات و احیای بنای تاریخی عمارت حاج اسمال

امضای کارزار نجات و احیای بنای تاریخی عمارت حاج اسمال

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «درخواست نجات و احیای بنای تاریخی عمارت حاج اسمال» در حال برگزاری است.

در متن کارزار که خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته شده، آمده است:

«همانگونه که مستحضر هستید، شهرستان کازرون دارای پیشینه‌ غنی فرهنگی و تاریخی است و آثار متعدد و باارزشی از دوران پیش از اسلام و دوران پس از اسلام را در خود جای داده است.

بخشی از این آثار تاریخی و باارزش شامل بافت قدیمی شهر کازرون است، که بناهایی از دوران قاجار و پیش از قاجار را به یادگار دارد، اما متأسفانه طی سال‌های گذشته همواره مورد بیشترین بی‌مهری‌ها قرار گرفته است.

تا جایی که در حال حاضر بزرگترین بنای قاجاری غرب فارس در شهر کازرون موسوم به «عمارت حاج اسمال» به دلیل قدمت بنا و عدم تملک از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در معرض تخریب طبیعی و همزمان خروج از فهرست آثار ملی ایران، به‌دلیل دارا بودن مالکیت خصوصی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است بنای قاجاری «عمارت حاج اسمال» از نظر وسعت زیربنا و معماری منحصربه‌فرد، فاقد نمونه مشابه در منطقه کازرون است و به دلیل آنکه موضوع تملک این بنای بزرگ و تاریخی هنوز بررسی و رفع نشده است، بخش‌هایی از آن در معرض فروریختن و آسیب کامل است و روند تدریجی تخریب نیز به‌دلیل عدم رسیدگی، در حال سرعت گرفتن است.

همچنین یادآور می‌شود در گذشته نیز پیگیری‌هایی در این راستا صورت گرفته تا بتوان با تملک، حفظ و مرمت این بنای منحصر به فرد، گام مثبتی درخصوص جذب گردشگران داخلی و خارجی در منطقه غرب فارس و شهرستان کازرون برداشت، اما تمامی تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه و بی‌پاسخ مانده است و احتمال می‌رود به زودی پس از خروج بنای تاریخی مذکور از لیست آثار فرهنگی ثبت ملی، شاهد تخریب آن هم باشیم.

لذا از جنابعالی خواهشمندیم با توجه به فوریت موضوع، جهت تعیین تکلیف و نجات این بنای تاریخی ارزشمند، دستورات لازم را مبذول فرماید.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269333 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269333
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات