فیلم قدغن؛ رفاقت هایی که خیانت رقم می‌زند

فیلم قدغن؛ رفاقت هایی که خیانت رقم می‌زند

به گزارش گلونی انکار کردنی نیست که در عصر حاضر، منشا و دلیل ظهور بسیاری از فجایع اخلاقی، از خانواده شروع و در نهایت نیز آسیب نهایی و مهیب هر یک به این بنیان ختم می‌شود.

فیلم قدغن به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش، در سال ۱۴۰۰ ساخته شده است.

سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره آزاد، علیرضا استادی، محمود جعفری و … در این فیلم به هنرمندی پرداخته‌اند.

مجید مافی پیش از این اثر نیز عنوان نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی تکخال را برعهده داشته و در فیلم سینمایی شهرزاد و سریال سه جلد به عنوان دستیار کارگردان فعالیت کرده است.

قدغن داستان بازگشت مرتضی به محله‌ و گذشته‌ای است که سال‌ها از آن دور بوده و گذر زمان همه‌ چیز حتی رفاقت‌ها را در آن تغییر داده است.

این فیلم مانند بسیاری از آثار ایرانی با بازگشت و بی‌اطلاعی کاراکتر اول خود از زندان به فضایی شروع شده که قرار است رفته‌رفته در جریان اتفاقات و گذشته‌ای که در آن نقشی نداشته، قرار گیرد.

بحران اولیه و علت‌العللی که داستان را شکل داده و به سمت جلو پیش می‌برد، مهلت کوتاه مرتضی برای پرداخت بدهی و مرخصی از زندان است که همین عامل سبب مواجهه و قرار گرفتن او در موقعیت‌های متفاوت و زیادی می‌شود.

در واقع اصلی‌ترین نقطه ضعف قدغن نداشتن فضاسازی مناسب برای شروع هر ماجرا و ورود کاراکتر به مرحله جدیدی در فیلم است که همین نکته به باورپذیری داستان، لطمه جبران‌ناپذیری وارد کرده است که از آن جمله می‌توان به ازدواج صوری مرتضی با دختر دوست خود و در ادامه پیدایش عشقی بین آن‌ها اشاره کرد که نه از نظر زمانی و نه عقلی برای بیننده قابل قبول نبوده و بیش از هرچیز تصنعی و دور از واقعیت بودن محتوای داستان را به مخاطب القا می‌کند.

در میان عیب و نقص‌های محتوایی فیلمنامه، واضح‌گویی و بی‌پرده پرداختن به موضوعاتی که شاید تا به الان کمتر در سینمای ایران پرداخته شده است، از نکات قابل توجهی است که کار را متمایز ساخته است.

بیان و شکل دادن قصه بر پایه موضوعِ خیانت و تجاوزهای روحی و جسمی، از آن دسته جسارت‌ و تابوشکنی‌های اجتماعی است که گرچه در واقعیت مصداق‌های بی‌شماری بر آن دلالت می‌کند، اما شاید هنوز به مذاق و سلیقه هر مخاطب ایرانی خوش نیاید و فیلم را تا حدی از ویژگی همه‌پسند بودن دور نگاه دارد.

اگر چه تلاش سازندگان قدغن در جهت نشان دادن عوامل سبب‌ساز خیانت و شکستن هنجارهای خانوادگی و در پیِ آن بروز بزه در خانواده و جامعه ستودنی است اما می‌توان گفت که فیلمنامه قصه در سطحی‌ترین لایه خود باقی مانده و فاقد هرگونه زیرساخت‌های روانشناختی و جامعه شناسانه‌ای است که می‌توانست اثر را در ژانر خود به پرمایه‌گی بیشتری رساند.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا  نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269311 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269311
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات