آغاز سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله

آغاز سومین فصل از کاوش های باستان شناختی محوطه کهنه ماسوله

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از آغاز سومین فصل از کاوش‌های تخصصی باستان‌شناختی در محوطه تاریخی کهنه ‌ماسوله شهرستان فومن واقع در غرب استان خبر داد.

به گزارش گلونی ولی جهانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن تأکید بر رفع تمامی موانع موجود در مسیر جهانی شدن شهر تاریخی ماسوله و تأکیدات استاندار و رئیس‌کل دادگستری استان گیلان بر همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در این راه افزود: «این فصل‌ از پژوهش‌ها در راستای برنامه‌های این اداره‌کل در مسیر ثبت منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو است».

وی اظهار داشت: «محوطه تاریخی کهنه‌ماسوله در گذشته در سال ۱۳۷۰ توسط هیأتی به سرپرستی علی‌اصغر مقری و در سال ۱۳۹۱ توسط هیأتی به سرپرستی زنده‌ یاد بهروز همرنگ از باستان‌شناسان برجسته و فقید گیلانی مورد کاوش قرار گرفت».

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اضافه کرد: «ماحصل این کاوش‌ها، کشف آثاری متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری شامل بقایایی از بناهای مسکونی، کارگاه‌های ذوب فلز، استحصال و ساخت ادوات فلزی (چلنگری) و سفالینه‌های لعاب‌دار مربوط به دوران سلجوقی از این محوطه است».

جهانی افزود: «مقرر شده است تا فصل سوم کاوش‌های این محوطه توسط هیأتی متخصص از باستان‌شناسان با هدف دستیابی به اطلاعاتی در خصوص وسعت تقریبی ماسوله قدیم، درک و شناسایی قدمت کهن‌ترین آثار موجود در این محوطه و علل احتمالی کوچ اهالی آن به شهر کنونی آغاز شود».

جهانی با اشاره به اهمیت این منطقه در تاریخ استان گیلان گفت: «آثار معماری شناسایی‌شده در منطقه کهنه ماسوله شامل فضاهایی کوچک، مربع‌شکل و تو در تو است که گمان می‌رود با کاربری مسکونی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفته و بر اساس مستندات موجود، زلزله سال ۸۹۰ و شیوع طاعون در سال ۹۴۳ هجری قمری از دلایل احتمالی مهاجرت مردم کهنه‌ ماسوله به محل فعلی این شهر تاریخی بوده است».

محوطه کهنه ماسوله در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر تاریخی ماسوله قرار دارد در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ با شماره ۱۵۶۶۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ماسوله با قدمتی حدود یک هزار ساله، از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت و سال۱۴۰۰ با بروز اتفاقات خوشایند از مهیا شدن حضور ارزیابان یونسکو خبر رسید تا اینکه امروز مسئولان استان کمر همت برای رفع موانع ثبت جهانی اش بسته‌اند تا این میراث هویتی گیلان مهر ثبت جهانی را بر پیشانی بگیرد.

درباره ماسوله بیشتر بخوانید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269931 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269931
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات