هفته نامه دوچرخه تعطیل شد

هفته نامه دوچرخه تعطیل شد

پس از ۲۱ سال انتشار مداوم، پنج‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱، انتشار هفته‌نامه‌ دوچرخه، ضميمه‌ نوجوانان روزنامه همشهری با تصميم مديريت اين مؤسسه تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

به گزارش گلونی در صفحه‌ یک شماره‌ ۱۰۸۰ هفته‌نامه‌ دوچرخه اين پيام منتشر شد که: «دوستان نوجوان دوچرخه‌ای! تا اطلاع ثانوی هفته‌نامه دوچرخه منتشر نخواهد شد.»

اين جمله و اين تصميم مديران همشهری به‌معنی تعطيلی اين هفته‌نامه‌ نوجوان بود و واکنش‌های بسياری را در فضای مجازی به همراه داشت. تا آن‌جا که جمعه ۳۰ ارديبهشت‌ماه، «دانيال معمار»، سردبير ارشد مؤسسه‌ همشهری در گفت‌وگويی با «روزپلاس»، نسبت به تعطیلی دوچرخه و ناراحتی تحريريه‌ اين هفته‌نامه واکنش نشان داد و گفت: «دوستان گمان کردند که چون ساختمان همشهری موقعیتش تغییر کرده، دوچرخه نیز تعطیل می‌شود. حذف دوچرخه دروغ بود و نمی‌دانم چرا این دروغ منتشر شد.»

او ادامه داد: «ما در همشهری‌آنلاین بخشی ایجاد کردیم به اسم «همشهری دوچرخه» که الآن هم موجود است و قرار است محتوایی که تولید می‌شود، آن‌جا بارگذاری شود.

لذا هیچ تغییری نکرده و فقط ساختمان همشهری چون موقعیت مکانی‌اش را جابه‌جا کرده، دوستان گمان کردند نشریه دوچرخه تعطيل شده است.»

هفته نامه دوچرخه

سرآغاز این اتفاقات به مهرماه سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد، زمانی که تنها کمی پس از انتصاب «محسن مهديان» به مديرعاملی مؤسسه‌ همشهری، انتشار نسخه‌ کاغذی هفته‌نامه‌ دوچرخه متوقف شد و انتشار دوچرخه در قالب تنها هشت صفحه‌ پی‌دی‌اف در سايت همشهری‌آنلاين ادامه پیدا کرد.

در همین مدت با تصميم مديريت همشهری، فضا و امکانات دوچرخه محدودتر شد و با بازنشسته شدن برخی همکاران و «فریبا خانی» سردبیر دوچرخه در پايان سال ۱۴۰۰، دوچرخه سال ۱۴۰۱ را با فقط يک همکار قراردادی و بدون سردبیر آغاز کرد و بقيه‌ همکاران، همه حق‌التحريری بودند.

از ارديبهشت ۱۴۰۱ نیز مديريت همشهری اعلام کرد حاضر نيست برای توليد و آماده‌سازی هفته‌نامه‌ دوچرخه حق‌التحرير بپردازد؛ حق‌التحرير اندکی که معمولاً با تأخير هم پرداخت می‌شد و کار به‌جايی رسيد که همکاران حق‌التحريری دوچرخه که برخی از آن‌ها بين ۱۰ تا ۲۰ سال است بدون قرارداد، حقوق ثابت، بيمه و…، و تنها به‌ عشق دوچرخه و نوجوانان در این سال‌ها در دوچرخه کار می‌کردند، دسته‌جمعی تصميم گرفتند برای تداوم انتشار دوچرخه و فراهم شدن امکان تصميم‌گيری مديران همشهری، تا اطلاع ثانوی بدون حق‌التحرير و رايگان به کار خود در دوچرخه ادامه دهند.

اما پس از چند هفته و در آستانه‌ آخرين پنج‌شنبه‌ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۱، مديريت همشهری تصميم گرفت با اين استدلال که دوچرخه يک نفر نيرو دارد، يک ميز در فضای همشهری آنلاين را جايگزين دفتر کار دوچرخه کند تا دیگر جایی برای حضور همکاران حق‌التحریری هم نباشد و به اين ترتيب به‌طور کلی، مهر پايان بر انتشار دوچرخه زد.

حالا سؤال اين‌جاست که آقای معمار تصورشان از تغيير چيست و آيا قرار است دوچرخه را پس از حذف سردبير و نيروهای حق‌التحرير، تنها يک نيروی قراردادی به‌تنهايی منتشر کند؟

دوچرخه به هزارمین شماره رسید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 268510 ساعت خبر : 2:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=268510
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات