درخواست هزاران نفر برای پیگیری حقابه رودخانه هیرمند

درخواست هزاران نفر برای پیگیری حقابه رودخانه هیرمند

به گزارش گلونی این روزها کارزاری تحت عنوان درخواست پیگیری جدی حقابه رودخانه مرزی هیرمند در حال برگزاری است.

هیرمند رودی است که از ولایت هلمند افغانستان روان شده و به دریاچه هامون که دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران است می‌ریزد. رود بزرگ هیرمند از رودهای پر آب افغانستان و آسیا به شمار می‌رود که سالانه میلیاردها متر مکعب آب در آن جریان می‌یابد.

این رود از بلندی‌های کوه بابا در ۴۰ کیلومتری غرب کابل از رشته‌کوه هندوکش در افغانستان سرچشمه می‌گیرد و پس از مسافت ۱٬۱۰۰ کیلومتر وارد دریاچه هامون می‌شود.

متأسفانه علیرغم تذکرهای بسیار و خشک‌سالی‌های پی در پی در منطقه سیستان، پیگیری حق‌آبه سیستان هنوز وارد فاز علمیاتی نشده‌ است و با احداث بند کمال‌خان، همان امید ناچیز مردم منطقه سیستان نیز از بین رفته است.

با فضای روانی ایجاد شده در محدوده جغرافیایی افغانستان و استقرار طالبان بر حکومت این کشور همسایه، این موضوع مهم به چالشی اساسی تبدیل شده است. طرح‌های صنعتی نیمه‌کاره بسیاری کلنگ زده شده که هیچ یک به سرانجام نرسیده و سبب‌ساز اشتغالی نشده است.

قطع آب ورودی باعث مهاجرت مردم سیستان و خالی شدن منطقه از سکنه خواهد شد.

حال در سایت کارزار از امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه درخواست شده تا به صورت ویژه نسبت به پیگیری حق‌آبه مردم مظلوم سیستان اقدام عملی و جدی صورت گیرد.

این کارزار از ٢٤ ارديبهشت ١٤٠١ آغاز شده و تا ٢٧ ارديبهشت ١٤٠٢ ادامه دارد و شما نیز با امضای این درخواست در سایت کارزار می‌توانید در حل این مسئله یاری‌رسان مردم ساکن در منطقه سیستان باشید.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آن‌ها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269665 ساعت خبر : 3:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269665
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات