درخواست هزاران نفر برای تخریب سد سیوند

درخواست هزاران نفر برای تخریب سد سیوند

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «درخواست تخریب سد سیوند» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار که خطاب به سازمان آب منطقه‌ای فارس نوشته شده، آمده است:

«خطر ساخت سد سیوند در نخستین ماه‌های سال ۸۴ با هشدار معدودی از رسانه‌های گروهی و بیشتر به دست دوستداران محیط‌زیست حقیقی، میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد به گوش افکار عمومی رسید و اولین زمزمه‌های مخالفت با ساخت این سد از همان زمان آغاز شد.

بختگان و طشک تا میانه‌های دهه ۸۰ دریاچه‌های پرآبی بودند و از سال ۸۶ با افتتاح سد سیوند به سرعت خشک شدند. سدی که نه تنها دریاچه‌های طبیعی را خشک کرد بلکه به‌دلیل احداث در مکان اشتباه هیچ آبی را ذخیره نکرده و به جای دریاچه یک بیابان را در پشت خود ایجاد کرده است.

اشتباهات فاحش فنی در انتخاب محل ساخت سد باعث شده تا هر آبی که به دریاچه پشت سد می‌رسد یا تبخیر شده و یا در زمین نشست پیدا کند. سد سیوند به عجیب‌ترین سد ایران تبدیل شده که یک بیابان عظیم با گودال‌های آب کوچک را در پشت خود ایجاد کرده است.

سال‌هاست از احداث این سد می‌گذرد و به‌دلیل مشکلات فنی هیچ‌گاه اهداف اصلی سد محقق نگردیده بلکه، موجب خشک شدن کامل محیط زیست پایین‌دست رودخانه کُر و نابودی کامل دریاچه های طشک و بختگان و اراضی کشاورزی پایاب حوضه آبریز گردیده است.

در اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت و حمایت از محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی دانسته شده و نه تنها سازمان حفاظت از محیط‌زیست بلکه کل دستگاه‌های حاکمیتی نظام و مردم عادی یا نهادهای غیردولتی باید حامی محیط زیست باشند.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271788 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271788
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات