نه به تله کابین در محوطه باستانی و تاریخی طاق بستان‌

مخالفت با اجرای طرح احداث تله کابین در محوطه باستانی و تاریخی طاق بستان

به گزارش گلونی این روزها کارزاری تحت عنوان «نه به تله کابین در محوطه باستانی و تاریخی تاق وسان (طاق بستان)‌ کرمانشاه» در حال برگزاری است.

بدیهی است که طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست کشور وظیفه عمومی به شمار می‌آید.

زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای طرح‌های تله کابین بر اساس محورهای توسعه و با بهانه گردشگری در مناطق تاریخی و باستانی، جنگلی و طبیعی کشور شنیده می‌شود که این روزها متأسفانه به یک موضوع تکراری، آسیب‌زا و تخریب‌گر مبدل شده است.

بنا به عقیده و صلاح دید کارشناسان حوزه محیط زیست، زمین شناسی، مطالعات آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی اجرای طرح احداث تله کابین، امری غیر کارشناسی است که مطمئنا به محیط زیست و میراث هزاران ساله طاق بستان از جمله حوضه آبگیر در منطقه دشت کاهو و محوطه چهل هزار ساله دو شاخ و دشت کاهو صدمه‌ای جبران ناپذیر وارد می‌کند.

همچنین احتمال دارد اجرای این طرح منجر به از بین رفتن منظر تاریخی و فرهنگی و گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین ترافیک شدید و تولید و انباشت بیشتر زباله در این ناحیه شود.

طاق بستان به عنوان هویت تاریخی کرمانشاه محسوب می‌شود و با آسیب و به نابودی کشاندن این اثر باستانی و ارزشمند، هویت تاریخی شهر کرمانشاه از بین خواهد رفت زیرا مداومت و پایداری حیات شهری به واسطه پیشینه تاریخی آن برقرار می‌ماند.

گفتنی است که ثبت مجموعه طاق بستان با اجرای این طرح مخرب و غیر اصولی و غیر کارشناسی، طبق استانداردهای یونسکو برای همیشه از فهرست میراث جهانی حذف خواهد شد.

به همین منظور این درخواست در سایت کارزار خطاب به رییس جمهور ایران ارائه شده است و مردم از ایشان می‌خواهند تا طبق اصل پنجاهم قانون اساسی از تخریب محیط زیست و اجرای ماده ۲۲ قانون دادرسی کیفری در صیانت از حقوق عمومی و ماده پنج در راستای حفاظت از میراث باستانی و فرهنگی در محوطه‌های بکر و کم نظیر طاق بستان از اقدامات غیر آگاهانه مسئولان ذی‌ربط ممانعت شود.

این کارزار از تاریخ ٢٣ تير ١٤٠١ آغاز شده و تا ٢٣ شهريور ١٤٠١ ادامه دارد.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271711 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271711
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات