برای اولین بار خارپشت گوش بلند در لرستان دیده شد

برای اولین بار خارپشت گوش بلند در لرستان دیده شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهده و ثبت یک خارپشت گوش بلند در مله کوه رومشکان خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا علی سالاروند، اظهار کرد: «برای نخستین بار یک خارپشت گوش بلند در مله کوه رومشکان توسط آقای وحید امرایی از همیاران و فعالان محیط‌زیست در حوزه حیات‌وحش مشاهده و ثبت شد».

وی با اشاره به پراکنش جهانی این‌گونه در قاره آسیا و شمال آفریقا افزود: «در ایران تاکنون در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان، گلستان، تهران، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه مشاهده شده که با مشاهده این‌گونه در لرستان دامنه پراکنش این‌گونه در سطح کشور وسیع‌تر و فراتر از تصورات قبلی است و با مشاهده این‌گونه می‌توان استان را نیز به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های این‌گونه ارزشمند به شمار آورد».

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطرنشان کرد: «خارپشت‌ها پستاندارانی بسیار مفیدی هستند که در کنترل آفات، به‌ویژه حشرات و لارو آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند».

سالاروند اضافه کرد: «خارپشت‌ها همه‌چیزخوار هستند و معمولاً از حشرات و سایر بی‌مهرگان و مهره‌داران کوچک مانند موش، جوجه پرندگان، مارمولک، لاشه حیوانات و همچنین میوه‌ها تغذیه می‌کنند».

وی بیان کرد: «این‌گونه خارپشت در علفزارها بوته‌زارهای حاشیه جنگل‌ها، مناطق استپی و مزارع زیست می‌کند».

خارپشت گوش بلند در لرستان

گفتنی است در کتاب «اطلس پستانداران ایران» که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده است درباره وضعیت حفاظتی خارپشت گوش بلند آمده است:

 وضعیت حفاظتی: به دلیل پراکندگی وسیع و نداشتن تهدید مهمی در کل گستره پراکندگی، در طبقه «کمترین نگرانی» (LC) فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

اما این گونه نیازمند مطالعات تاکسونومیک است.

تصادف در جاده‌ها مهمترین عامل تهدید کننده این گونه در ایران است.

خارپشت گوش بلند چه ویژگی‌هایی دارد

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271412 ساعت خبر : 10:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271412
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات