احداث سد کسلیان تهدیدی برای این رودخانه و جنگل های هیرکانی است

احداث سد کسلیان تهدیدی برای این رودخانه و جنگل های هیرکانی است

به گزارش گلونی کارزاری مبنی بر «نه به سد کسلیان» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار که خطاب به رئیس جمهور ایران نوشته شده، آمده است:

احتراماً به استحضار می‌رساند بنا بر بند ۳ ماده ۶ مصوبه هیئت وزیران به شماره‌ ۱۶۲۷۶ ت ۲۶۲۳۹ ه به تاریخ‌ ۱۳۸۲،۰۶،۲۴ به منظور کاهش و توقف عوامل مهم تخریب جنگل‌های شمال کشور، فعالیت‌های عمرانی ناسازگار و مخرب جنگل‌های کشور ممنوع شده است.

ما جمعی از تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی کشور، فعالین اجتماعی و کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی، جوامع محلی قائمشهر و سوادکوه، با توجه به ارزیابی‌ها و آثار زیست‌محیطی سد بر جنگل‌های هیرکانی و منابع بیولوژیک رودخانه کسلیان، با احداث سد کسلیان سوادکوه مخالفیم.

ما معتقدیم مدیریت آب شرب، سیل و خشکسالی لزوماً نیاز به احداث سد ندارد، بلکه تغییر رویکردهای سازه‌محور در دیدگاه‌های فنی و علمی و زیست‌محیطی تصمیم‌گیران و متولیان امر سدسازی، لازم و موثر است و می‌بایست مبانی و اصول توسعه پایدار سرلوحه مدیریت منابع آب ایران قرار گیرد.

چرا احداث سد کسلیان با گنجایش ۱۲۰ میلیون مترمکعب، در فاصله تنها ۱۱ کیلومتر از سد ۱۵۰ میلیون متر مکعبی لفور (البرز) و در فاصله ۱۰ کیلومتری از سد ۲ میلیون مترمکعبی سنبل رود و در فاصله ۱۹ کیلومتری از سد ۳ میلیون مترمکعبی برنجستانک به بهانه تأمین آب شرب و کشاورزی مردم شهرهای قائم شهر و سوادکوه طراحی و برنامه‌ریزی شده است؟ آیا تخصیص ۳۰ میلیون مترمکعبی آب این سد با هدف انتقال آب به شهر سمنان از سوی وزارت نیرو توجیه اصلی این طرح نیست؟ و یا شرایط اقتصادی حاکم بر روابط وزارت نیرو با شرکت‌های مشاور و پیمانکاران سدسازی‌ها؟

احداث این سد قطعاً پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و خسارات محیط زیستی جبران‌ناپذیری به دنبال دارد، آثاری همچون:

۱- مرگ خاموش رودخانه کسلیان در اثر تغییرات حرارتی رودخانه، از بین رفتن جایگاه تخم‌ریزی طبیعی انواع ماهیان بومی کپور و زردپر (اورنج)، از بین رفتن توان خود پالایی رودخانه، کاهش ارزش عناصر حیات‌زا به علت ته‌نشین شدن رسوبات در پشت سد و عدم رشد کافی پلانکتون‌ها و بنتوزها در رودخانه‌ها که نقش مهمی در تغذیه ماهیان دارند.

۲- تخریب ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی پلنگ‌دره با گونه‌های اندومیک، ارزشمند و ممنوع القطع

۳- تحمیل هزینه‌های سنگین مالی بر جیب ملت در شرایط سخت اقتصادی که در بلندمدت به ضرر منافع عمومی کشور است از جمله پیامدهایی است که احداث سد کسلیان به دنبال خواهد داشت.

لذا ما از رئیس‌جمهور محترم خواستار ابطال مجوز سد کسلیان و جلوگیری از ادامه روند احداث سد هستیم و با تأکید فراوان می‌گوییم «نه به سد کسلیان». بدیهی است عواقب اجتماعی و سیاسی، فرهنگی و زیست‌محیطی احداث این سد بر عهده تصمیم‌گیران و مسئولین اجرایی این طرح است.

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به ویژه جنگل‌های هیرکانی و رودخانه‌ها سپاسگزاریم.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271115 ساعت خبر : 12:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271115
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات