سرگذشت عجیب بنجامین باتن شما را میخکوب می‌کند

سرگذشت عجیب بنجامین باتن؛ شما را میخکوب می‌کند

به گزارش گلونی لحظه‌ای تصورکنید که، همه‌چیز از آخر به اول بود.

گیاهان از کهنسالی به نونهالی می‌رسیدند، عقربه‌های ساعت از چپ به راست به دنبال هم می‌دویدند، جنگ‌ها به دوران صلح سرزمین‌ها بازمی‌گشتند و انسان‌ها از پیری به سمت طفولیت سیر کرده و روز به روز جوان‌تر می‌شدند.

اینگونه بودن سخت است و پیچیده حتی در تصور، سرگذشت عجیب بنجامین باتن اما آن را به شما نشان می‌دهد.

مورد عجیب بنجامین باتن یا سرگذشت غریب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) فیلمی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی دیوید فینچر است.

شخصیت اصلی این فیلم الهام گرفته از یک داستان کوتاه اثر اف.اسکات فیتزجرالد است. فیلم‌نامه این فیلم را اریک راث نوشته است و برد پیت و کیت بلانشت بازیگران اصلی آن هستند.

سرگذشت عجیب بنجامین باتن با بازخورد مثبت منتقدین نیز روبرو شد.

نوزادی پیر در پایان جنگ جهانی اول به دنیا می‌آید اما ظاهر متفاوت و چروکیده‌اش سبب قرار گرفتن او در زندگی مستخدم سیاه پوستی می‌شود که این کودک را هر چند عجیب، نعمتی از جانب خدا دانسته و او را در کنار خود بزرگ می‌کند.

بنجامین در طول فیلم و با گذشت زمان، سیر طبیعی را برخلاف واقعیت طی کرده و از فرتوتی، به جوانی می‌رسد.

سرگذشت عجیب بنجامین باتن همانطور که از عنوانش پیداست، تخیلی و ناواقعی است اما آنطور که دیوید فینچر به تصویر می‌کشد، زیبا و باورپذیر در نظر مخاطب نمود می‌یابد.

بنجامین با وجود تفاوتش زندگی کرده و تجارب مختلفی در گذار از سالخوردگی به جوانی کسب می‌کند. نکته جالب و دردناک در رابطه با بنجامین، عدم تطابق و همخوانی روح با جسم اوست.

به این معنا که وقتی ظاهر او چون مردی هشتاد ساله است، روح بنجامین چون کودکی در آوان زندگی در پیِ کنجکاوی و بازیگوشی است و زمانی که جسم‌اش از دوران کودکی خبر می‌دهد، جانِ بنجامین از گذشت سالیان متمادی بر او، خسته است.

در طیِ تماشای این فیلم حس بیننده آنچنان با دنیای بنجامین و ماجراهای خرد و درشت‌اش گره می‌خورد که بُعد احساسی و رمانتیک آن بر ابعاد دیگر، غلبه یافته است.

عشق دیسی به بنجامین از نکات عاشقانه‌ای است که از اواسط اثر جان گرفته و بخشی از ذهن مخاطب را تا همیشه، در صحنه‌های پایانی خود محبوس نگاه می‌دارد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا  نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 270531 ساعت خبر : 8:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270531
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات