درخواست جایگزینی طرح جمع آوری سگ ها با طرح عقیم سازی

درخواست جایگزینی طرح جمع آوری سگ ها با طرح عقیم سازی

به گزارش گلونی گروهی از حامیان محیط زیست و دوستداران حیات وحش با راه‌اندازی کارزاری از رئیس مجلس، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواسته‌اند طرح جمع‌آوری و دپوی سگ‌های بلاصاحب در پناهگاه‌ها را با طرح عقیم سازی، واکسیناسیون، رهاسازی و فرهنگسازی عمومی جایگزین کنند.

جایگزینی طرح جمع آوری سگ ها با طرح عقیم سازی

در متن این کارزار که تا امروز بیش از ۱۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، آمده است:

«به استحضار می‌رساند جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری و دهیاری‌ها از سطح شهرها و پیرامون آن (بدون تست سلامت حیوان و بدون هماهنگی با محیط زیست با سودای مال اندوزی پیمانکاران مربوطه) که به صورت غلط در حال اجراست و موجب آسیب رسیدن به این موجودات و دپوی ظالمانه آنها در پناهگاه‌های بی‌کیفیت که با حبس ابد بدون امید یکسان است (با شعار زندگی امن‌تر برای انسان‌ها، به ارزش غم و فنای گونه‌ای دیگر از جانداران) می‌شود، علاوه بر این که به شدت عملی دور از اخلاقیات بوده بلکه با موازین دین مبین اسلام نیز در تناقض است.

همچنان که در حدیثی از حضرت محمد(ص)، آمده است: «لَو غُفِرَ لَکُم ما تَأتونَ إلی البَهائِم لَغُفِرَلَکُم کَثیرا؛ اگر ستمی که به حیوانات می‌کنید بر شما بخشیده شود، بسیاری از گناهان شما بخشوده خواهد شد.» (کنز العمّال/ ۲۴۹۷۳)

تغییرات زیست‌محیطی چند سال اخیر و در پی آن از بین رفتن پوشش گیاهی که قوت غالب جانوران علفخوار، نشخوارکننده و جوندگان بوده، علاوه بر افول جمعیت این جانداران، موجبات جابه‌جایی حیوانات شکارچی که از رسته حیوانات مذکور تغذیه می‌نمایند را به شهرها فراهم کرده است.

با توجه به خصیصه اصلی سگ‌ها، این مخلوقات باوفای خداوند باری تعالی، حضور آنها در شهرها و حاشیه آن علاوه بر اینکه از ورود حیوانات شکارچی (به دنبال تهیه غذا) به محیط زندگی انسان‌ها جلوگیری می‌کند، در کنترل جمعیت رسته خود و نیز بالا بردن ضریب امنیت محیط زیست نیز یاری‌دهنده است.

بنابراین نه تنها جمع‌آوری آنها به امنیت مردم کمکی نخواهد کرد بلکه موجبات خطرهای جدی‌تر را در آینده پایه‌ریزی و هزینه‌های گزافی را جهت کنترل تبعات آن ایجاد خواهد کرد.

اینجانبان از آن مقام محترم خواستاریم ضمن پایان بخشی به طرح فعلی جمع‌آوری سگ‌ها از شهرها و پیرامون و انتقال آنها به پناهگاه یا معدوم‌سازی، با جایگزینی طرح عقیم‌سازی، واکسیناسیون، رهاسازی و فرهنگسازی عمومی، که توجیهات اقتصادی، هزینه کمتر نسبت به طرح فعلی، تأثیرات شایان توجه زیست‌محیطی در طول زمان، کوتاه کردن دست کلاهبرداران و شیادین که از احساسات شهروندان در این زمینه سوءاستفاده می‌نمایند دارد، موافقت نموده و از شکاف فکری ایجاد شده بین اقشار مردم در خصوص وجود سگ‌ها و سایر حیوانات شهری در محیط شهر با فرهنگسازی و اتکا به دین جلوگیری به عمل آید. خواهشمند است دستورات مقتضی را در این خصوص مبذول فرمایید.»

این کارزار تا تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در این آدرس اینترنتی در حال جمع‌آوری امضاست.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 270247 ساعت خبر : 6:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270247
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات