درخواست حفاظت از قلعه شیخ سلطان مرزوقی در شهرستان بندر لنگه

درخواست حفاظت از قلعه شیخ سلطان مرزوقی مغویه شهرستان بندر لنگه

به گزارش گلونی کارزاری مبنی بر «درخواست حفاظت از قلعه تاریخی شیخ سلطان مرزوقی مغویه شهرستان بندرلنگه» در حال برگزاری است.

در بخشی از متن این کارزار که خطاب به وزیر میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی، استاندار هرمزگان و شهردار بندرلنگه نوشته شده، آمده است:

«قلعه شیخ سلطان مرزوقی یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین بناهای جنوب کشور است که متأسفانه به حال خود رها شده است.

این روزها این قلعه نفس‌های آخر خود را می‌کشد و در صورت ادامه‌دار بودن بی‌توجهی‌ها به زودی شاهد تخریب کامل این اثر ارزشمند خواهیم بود.

لذا ما جوانان حامی میراث فرهنگی کشورمان خواهان رسیدگی، مرمت و احیای این بنای فاخر که معرف فرهنگ غنی استان هرمزگان و شهرستان بندرلنگه است، هستیم.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

گفتنی است طبق اطلاعات ایسنا، قلعه مغویه یا همان قلعه شیخ سلطان مرزوقی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بندرلنگه (بندر مغویه) واقع شده و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده حیاط اندرونی سال‌ها پیش از قسمت بیرونی آن ساخته شده و از قدمت بیشتری برخوردار است.

این بنا در ۲ طبقه و در قسمت‌هایی نیز در ۳ طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و ۲ بادگیر است، یکی از بادگیرهای این قلعه افتاده و دیگری نیمی از آن باقی مانده است.

ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان یافته است و این کاخ زیبا از یادگار حکمرانان مرزوقی از قبیله العجمان که در منطقه مغویه و بندرلنگه هرمزگان حاکم بودند باقی مانده است.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

گزارشگر:محسن باقری

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271532 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271532
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات