گوزن مینیاتوری شوکا در جنگل های گیلان دیده شد

گوزن مینیاتوری شوکا در جنگل های گیلان دیده شد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان از مشاهده گوزن مینیاتوری شوکا در جنگل‌های گیلان خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، تورج صادقی گفت: «گونه جانوری شوکا که به عنوان گوزن مینیاتوری گیلان معروف است و به دلیل اطلاعات کم از این گونه تصور می‌شد نسل آنها در جنگل‌های گیلان کمیاب شده است، اخیرا در مناطق جنگلی گیلان مشاهده شده است.»

وی اظهار داشت: «ثبت و تصویر برداری این گونه توسط یکی از دوستداران محیط زیست به نام حسین آقایی از پویش مردمی حیات وحش گیلان و محیط‌بانان استان انجام شده است.»

وی اضافه کرد: «ثبت حضور این حیوانات در عرصه‌های جنگلی استان گیلان نشان دهنده اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است.»

شوکا کوچکترین گوزن از خانواده گوزن‌هاست، که نسل آن به شدت در سال‌های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه مورد تهدید قرار گرفته است.

شوکا پستانداری است کوچکتر از مرال که در زبان ترکمنی آن را «شوکه»، در ترکی «الیک» و در کردی «فیله گچه» می‌نامند، این حیوان کمی قوزدار به نظر می‌رسد و دارای دم بسیار کوتاه است.

نماشای گلونی را دنبال کنید

در کتاب اطلس پستانداران ایران که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده است درباره‌ شوکا آمده است:

شوکا کوچکترین گوزن ایران است که زیستگاه اصلی آن کرانه‌های دریای خزر بوده و از علوفه، جوانه، برگ، سرشاخه، پوست درختان، میوه، قارچ، خزه و گل‌سنگ تغذیه می‌کند.

درباره زیستگاه، پراکندگی و فراوانی این‌ گونه می‌توان گفت گونه‌ای جنگل‌زی است.

غالبا مراحل اولیه توالی جنگل‌ها (جنگل‌های جوان) یا جنگل‌های بین دشت و کوهستان را ترجیح می‌دهد.

در جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی و جنگل‌های بلوط مناطق اورامانات و جوانرود در غرب ایران پراکندگی دارد و به نسبت کمیاب است.

وضعیت حفاظتی آن در زمره گونه‌های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط‌زیست و در طبقه «کم‌ترین نگرانی» (LC) فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

تهدیدات اصلی این گونه در ایران شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه است.

شوکا کوچکترین گوزن ایران

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271770 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271770
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات