یک توله یوز در جاده میامی زیر ماشین کشته شد

یک توله یوز در جاده میامی زیر ماشین کشته شد

عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی، خبر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو در اطراف منطقه حفاظت شده توران را تایید کردند.

به گزارش گلونی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پی خبر واصله از سوی عوامل محلی به پارک ملی توران در ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه روز جمعه ۱۴۰۱/۵/۱۴ مبنی بر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو، عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی به محل حادثه که در فاصله ۱۵ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) در حد فاصل سه راهی زیدر تا کاروانسرای میان دشت (محدوده کال تاغی) واقع است، عزیمت کردند که پس از گشت و بررسی موضوع، خبر واصله مورد تائید قرار گرفت.

بعد از کالبدشکافی یوز تلف شده که توسط کارشناسان و متخصصان محیط زیست استان سمنان انجام گرفت، جنسیت یوز تلف شده، ماده اعلام شد.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این خصوص گفت: «کالبدشکافی در ناحیه لگنی یوز تلف شده انجام شد و پس از تشخیص جنسیت، کلیه دستگاه تولیدمثلی حیوان به صورت کامل (شامل واژن، سرویکس، شاخ های رحمی و یک جفت تخمدان) نمونه برداری شده و پس از قرار گرفتن در سرم فیزیولوژیک، برای انجام مراحل بعدی و تهیه نمونه های ژنتیکی و سایر تحقیقات به سازمان مرکزی ارسال گردید.»

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان همچنین بیان کرد: «به دلیل ۱ ساله بودن توله یوزپلنگ، به احتمال زیاد مادر همراهش بوده است، این جاده به دلیل تردد زائرین و مسافران شلوغ است.»

وی تصریح کرد: «از شب گذشته برای اینکه بازگشت یوز مادر به سطح جاده را نداشته باشیم با ۴ خودرو پیکاپ در منطقه ایجاد روشنایی کردیم.

تا زمانی که مطمئن نشویم یوز مادر محل را ترک نکرده است از منطقه خارج نخواهیم شد، ماده یوز در طول روز به محل حادثه نمی‌آید و در طول شب به آنجا نزدیک خواهد شد.»

این در حالی است که طی روزهای گذشته، پایش شبانه‌روزی این محور به ویژه در محدوده الحاک –عباس آباد (داخل مرز منطقه حفاظت شده توران) در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست دو اداره بوده است.

همچنین موضوع احتمال خبر تصادف یوز با خودروهای عبوری از منطقه حفاظت‌شده توران و زیستگاه‌های اطراف در کارگروه اضطراری بحران استانداری سمنان نیز مطرح و مصوب گردید که عوامل پلیس استان و شهرستان میامی همکاری لازم جهت پایش شبانه‌روزی محدوده‌های زیستگاه یوز در مجاورت جاده ترانزیت میامی-عباس آباد را معمول دارند.

یک توله یوز در جاده میامی زیر ماشین کشته شد
یک توله یوز در جاده میامی زیر ماشین کشته شد

گفتنی است در کتاب «اطلس پستانداران ایران» که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده، درباره یوزپلنگ آسیایی آمده است:

ويژگی‌های ظاهری: طول سر و بدن ۱۱۰ تا ۱۳۰سانتيمتر، طول دم ۶۰ تا ۸۰ سانتيمتر، ارتفاع بدن ۶۰ تا ۸۰ سانتيمتر و وزن ۲۰ تا ۴۰ كيلوگرم است. نر و ماده هم‌شكل‌اند.

سر کوچک، دست و پای بلند و کشيده، کمر باريک، سينه بزرگ، دم بلند و کلفت و گوش‌های کوچک و گردی دارد.

سطح بدن پوشيده از موهای نخودی رنگ تا زرد كم رنگ با خال‌های كوچک سياه و توپر است.

موهای قسمت‌های زيرين بدن سفيد است. دو نوار سياه رنگ از گوشه چشم تا دهان «خط اشکی» ‌امتداد دارد. پنجه‌های آزاد با ناخن‌های غيرقابل جمع شدن، يکی از مهمترين وجوه تمايز يوزپلنگ از ساير گربه‌سانان است.

ساختار بدن یوزپلنگ به گونه‌ای است که امكان دویدن با سرعتی در حدود ۱۰۵ كیلومتر در ساعت را به او می‌دهد، به همین دلیل سريع‌ترين پستاندار خشکی جهان نام گرفته است.

ويژگی‌های زيستی: به طور عمده صبح‌ها و عصرها به فعاليت می‌پردازد. تنها گربه‌سان اجتماعی ايران است.

نرهای جوان گروه‌های کوچکی را تشکيل داده و با هم به دنبال شکار و جفت می‌گردند. ماده‌ها نيز معمولا همراه با توله‌های خود زندگی می‌کنند.

معمولا مسافت زیادی را برای یافتن غذا جابجا می‌شوند به طوریکه دو نر در استان یزد که با ردیاب‌های رادیویی پایش می‌شدند گستره‌ای در حدود ۱۷۳۷ کیلومتر مربع را در ۵ ماه پیمودند.

درحال حاضر، قوچ و ميش مهمترين طعمه یوزپلنگ در ايران بوده و پس از آن کل و بز، جبير، آهو و گاهی اوقات پستانداران کوچک و پرندگان در رژیم غذایی قرار می‌گیرد.

خرگوش طعمه اصلی افراد جوان محسوب می‌شود. جفتگيری معمولا اواسط زمستان صورت گرفته و پس از ۹۰ تا ۹۸ روز، ۱ تا ۴ توله به دنيا می‌آید.

توله‌ها با چشمان بسته و موهای نرم خاكستری متولد می‌شوند و پس از ۴ الی ۱۱ روز چشمان خود را باز می‌كنند. توله‌ها در حدود ۱۷ تا ۱۸ ماهگی مستقل شده و در سن ۲ تا ۳ سالگی قادر به زادآوری هستند.

حداکثر تا ۱۴ سال در طبيعت و تا ۲۱ سال در اسارت عمر می‌کند. طعمه‌خوار طبیعی نداشته اما امکان دارد بر سر تصاحب طعمه مورد حمله پلنگ و احتمالا کفتار قرار گیرد.

زيستگاه، پراكندگی و فراوانی: در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی مرکز ایران، به خصوص استان‌های يزد، سمنان، اصفهان، کرمان، خراسان شمالی و خراسان رضوی زندگی می‌کند.

به طور عمده در زيستگاه‌های تپه ماهوری و کوهپايه‌ای مناطق کويری يافت شده و به ندرت در مناطق دشتی ديده می‌شود.

یوزپلنگ آسیایی، در حال حاضر فقط در ایران با جمعیتی کمتر از ۱۰۰ عدد وجود دارد و در سایر نقاط آسیا منقرض شده است.

وضعيت حفاظتی: در زمره گونه‌های درخطر انقراض سازمان حفاظت محيط زيست است. کاهش طعمه‌ها و تصادفات جادهای از مهمترين عوامل کاهش جدی جمعیت به شمار می‌رود. از نظر جهانی، در طبقه آسیب پذیر VU فهرست سرخ IUCN و پيوست I کنوانسيون CITES قرار دارد.

اما زيرگونه يوزپلنگ آسيايی به عنوان يکی از در معرض خطرترين گربه‌سانان دنيا در طبقه به‌شدت در معرض خطر انقراض CR قرار دارد.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون پروژه‌ای تحت عنوان حفاظت از یوز آسیایی و زیست‌بوم‌های مربوط با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای بین‌المللی در حال انجام است.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272411 ساعت خبر : 12:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272411
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات