تپه قلعه صوفلو و داشجاتپه اردبیل ثبت ملی شد

تپه قلعه صوفلو و داشجاتپه اردبیل ثبت ملی شد

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در نامه‌هایی جداگانه مراتب ثبت دو میراث فرهنگی تاریخی استان اردبیل در فهرست ملی را به استاندار اردبیل ابلاغ کرد.

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا، میراث فرهنگی اردبیل، در متن یکی از نامه‌های سیدعزت‌الله ضرغامی به حامد عاملی استاندار اردبیل آمده است: «در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی – تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی – تاریخی «تپه قلعه صوفلو» واقع در استان اردبیل، شهرستان کوثر بخش فیروز، دهستان زرج‌آباد، روستای صوفلو که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۳۷۰۴ مورخه ۲۰/۱۰/۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ،ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصریف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود».

تپه قلعه صوفلو و داشجاتپه اردبیل

ضرغامی در نامه جداگانه دیگری نیز مراتب ثبت اثر فرهنگی – تاریخی «داشجا تپه» واقع در استان اردبیل، شهرستان کوثر، بخش فیروز، دهستان سنجبد جنوبی، روستای ینگجه قشلاق در فهرست آثار ملی را ابلاغ کرد.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر، کاروانسرای قانلی‌بولاغ، سنگ نبشته‌های ساسانی، قلعه‌های دیو، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی‌یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

ابلاغ ثبت ملی تپه اژدها گولی و ۱۰ میراث‌ طبیعی دیگر به استاندار اردبیل

تهیه پرونده ثبت ملی ۱۰ اثر از چینی های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273071 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273071
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات