فیلم سینمایی مجبوریم؛ زنان با هم و علیه هم

فیلم سینمایی مجبوریم؛ زنان با هم و علیه هم

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی زندگی جبر بزرگی است که همه ما مجبوریم به آن، اما بخش عظیم‌اش را انتخاب ما و دیگران رقم می‌زند.

فیلم سینمایی مجبوریم، ترسیم زندگی سه زن در موقعیت‌های متفاوت است که هرکدام خواسته و ناخواسته، بر چگونه زیستن یکدیگر اثر می‌گذارند.

این فیلم حاوی نزاع شخصیت‌های اصلی در سه ضلع دنیایی کاملا زنانه است که بحران قصه، آنان را مقابل، و کنار هم قرار می‌دهد.

گلبهار، دختری شانزده ساله و کارتن‌خواب، ضلع اصلی این دنیای تیره است که زن بودن، تنها قابلیت او برای کاستن از فلاکت این زندگی است و مشکل درست از جایی شروع می‌شود که او توانایی فرزندآوری را از دست داده و دیگر برای عشقِ خود، بلااستفاده می‌شود.

نامشخص بودن علت ناباروری گلبهار از جمله دلایل ورود دو شخصیت دیگر یعنی سارا (وکیل) و مهشید پندار (دکتر زنان) به فیلم و شروع دوئلی زنانه است که فیلم را از ابتدا غیرقابل پیش‌بینی جلو می‌برد.

مجبوریم فیلمی در ژانر درام  به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان است که در سال ۱۳۹٨ ساخته شده است.

درمیشیان پیش از این نیز با ساخت فیلم‌های لانتوری و عصبانی نیستم نشان داده است که همچون معدود فیلمسازان ایرانی، در پیِ به تصویر کشیدن حقایق نهفته یا کمتر دیده شده جامعه خویش بوده و به همین جهت کیفیت آثارش بر کمیت آن پیشی گرفته است.

اگر مخاطب دیگر آثار درمیشیان بوده باشید خواهید دریافت که او در کارگردانی و نحوه حرکت دوربین شیوه‌ای خاص و منحصر به‌ خود را دنبال می‌کند و همین نکته باعث انتساب آثارش به او برای مخاطبی است که اسم اثر را ندانسته و جاهل به خالق، پای تماشای کارهای او می‌نشیند.

شیطنت دوربینِ درمیشیان و حرکات اغراق شده آن در اثرِ اخیر به قدری زیاد است که به چشمان مخاطب لحظه‌ای فرصت غفلت از صفحه نمایش را نخواهد داد اما رفته‌رفته این ویژگی به نقطه ضعفی تبدیل می‌شود که دافع ادامه تماشا ادامه، توسط بیننده است.

درمیشیان اما برخلاف نوع ممتاز کارگردانی خود، در نوشتن فیلمنامه مجبوریم، از ساختار کلاسیک پیروی کرده و فیلم را با فضاسازی اولیه و معرفی شخصیت به آرامی شروع و کم‌کم پای ذهن بیننده را به دل بحران ماجرایی می‌کشاند که هر لحظه سخت و پیچیده‌تر می‌شود.

از جمله نواقص محتوایی فیلم که در پایان می‌توان به آن اشاره کرد، کم بودن و شاید گم بودنِ انگیزه سارا در نقش یک وکیل برای کمک به گلبهار و ظلم خودخواسته مهشید به دختری است که زندگی‌اش تماما در جنسیت‌اش ختم می‌شود.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا نماوا  تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272925 ساعت خبر : 10:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272925
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات