امی کودک کهکشانی؛ کتابی که باید با کودک درون بخوانید

امی کودک کهکشانی؛ کتابی که باید با کودک درون بخوانید

شاید پاسخ به این سوال که «زیباترین کتاب داستانی که خوانده‌اید چه کتابی است؟»، سخت و گاهی غیر ممکن باشد.

آنقدر داستان نوشته‌اند و گفته‌اند و شنیده‌ایم و از هر کدام‌شان چیزی آموخته‌ایم که انتخاب یکی از هزاران منصفانه به نظر نمی‌آید.

اما من پاسخ این سوال را همین تازگی‌ها پیدا کرده‌ام؛ در چهل سالگی. آن‌ هم با خواندن یک کتاب کودکانه. ولی مگر چه ایرادی دارد اگر گاهی منصف نباشیم؟ من می‌خواهم امتحانش کنم.

برای من کتاب «اَمی؛ کودک کهکشانی» حاوی زیباترین داستان دنیاست؛ داستانی که همه‌ چیزش از یک بعدازظهر تابستانی در کنار ساحل کالیفرنیا شروع شده است؛ جایی که اَمی و مادربزرگش تقریبا هر سال به آنجا می‌روند.

انریکه باریوس (Enrique Barrios) متولد ۱۹۴۵ میلادی، نویسنده اهل آمریکای لاتین که در اسپانیا ساکن است و خود را شهروند سیاره زمین معرفی می‌کند، دلیل نوشتن کتاب اَمی؛ کودک کهکشانی را اینگونه بیان می‌کند:

«کتاب نوشتن وقتی نویسنده نباشی کار سختی است. وقتی که خردسال باشی سخت‌تر هم می‌شود. اما من مجبورم بنویسم چون دوستی کهکشانی از من چنین خواسته است؛ نامش اَمی است.

می‌خواهم ماجرایی را نقل کنم که به دلیل خوش‌شانسی‌ام با او تجربه کرده‌ام. او گفت در عوالم پیشرفته‌ای که او هم به همان‌ها تعلق داشت بزرگسال یا رشد یافته کسی است که دلیلی برای حسرت خوردن در زندگی ندارد.

و اینکه آدم بزرگ‌هایی هستند که پانزده سال دارند و کودکانی که صد سال.»

در ضمن هشدار داد که آدم بزرگ‌ها از این چیزها نفعی نمی‌برند، چون باور داشتن به ترس و وحشت را، حتی وقتی هم که دروغ محض‌اند به معجزه و شگفتی، حتی اگر درست باشد، ترجیح می‌دهند… .

نگفتم؟ کتابی سراغ دارید که از همان اولش اینگونه دل از سینه‌تان و هوش از سرتان ببرد؟ من که سراغ ندارم.

کتاب امی کودک کهکشانی که در ۳ جلد منتشر شده است و در ایران تنها جلد اول آن را به راحتی می‌توان یافت، روایتی شیرین از دیدار فرازمینی‌ها با زمینی‌ها و افشای برخی از اسرار کیهانی است.

انریکه باریوس، در این کتاب، از برادری بین سیاره‌‌ها می‌گوید و از دورانی طلایی که با این برادری پیش‌بینی می‌شود.

او همچنین به موضوع گیاه‌خواری در میان موجودات سیارات و اعتقاد آنها به یک منبع هستی یعنی خداوند می‌پردازد و این حقیقت را افشا می‌کند که وجود و دوام هر جهان تکامل یافته‌ای در هستی بر اساس عشق استوار است.

این کتاب همچنین به این واقعیت می پردازد که هر تمدنی که مبتنی بر شفقت و نیکی نسبت به همه موجودات نباشد، به پیشرفت بزرگی دست نخواهد یافت.

اَمی؛ کودک کهکشانی یک قصه کودکانه و خیال‌پردازانه و در عین حال پر از واقعیت است. و این بستگی دارد که با بخش کودکانه وجودتان بخوانیدش یا بخش بزرگسالش.

به گمانم موقع خواندن این کتاب هر چه کودک‌تر باشیم، بیشتر درکش کنیم.

در بخشی از یادداشتی که از طرف مترجم‌های اسپانیایی به انگلیسی این کتاب نوشته شده است، اینطور آمده است که:

«ما بر این باوریم که پیام عشقی که اَمی و دیگر فرازمینی‌ها سعی در انتقال آن به بشریت دارند، برای این جهان بسیار مهم است.

به ویژه در دوران مدرن امروز که مشکلات گوناگون نظیر بحران های زیست محیطی، نابودی گونه­‌ها، بحران انرژی، فقر گسترده، جنگ و بی‌عدالتی، جهان ما را در بر گرفته است.

جهان ما در مرض خطر است، چه بخواهیم این را اعتراف کنیم، چه نخواهیم و به همین خاطر به منظور اشاعه عشق و هماهنگی در کسانی که چشمی برای دیدن دارند، این مسئولیت را بر عهده گرفتیم تا این کتاب را (به انگلیسی) ترجمه کنیم و در دسترس آنها که به خواندنش اهمیت می‌دهند، قرار دهیم.»

خلاصه اینکه گاهی بازگشت به دوران کودکی هم بد نیست. هر وقت دوباره کودک شدید و در همان خیال کودکانه دل‌تان حال خوب متفاوتی را خواست، کتاب اَمی؛ کودک کشانی همانی است که حال‌تان را خوب‌تر از خوب می‌کند.

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

نویسنده: سمیه باقری حسن کیاده

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273828 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273828
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات