اصول و روش تکاندن برف از روی درختان

اصول و روش تکاندن برف از روی درختان

برف را از روی هر درختی نتکانید؛ اصول و روش دارد

به گزارش گلونی در زمستان‌های برفی وقتی درختان پوشیده از برف را می‌بینیم، فکر اولیه این است که برف را از روی درختان تکان دهیم، با این ایده که برداشتن آن باعث کاهش فشار و استرس شاخه‌های درخت می‌شود. اما در واقعیت، این کار می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

اصولاً ما حق نداریم در محیط طبیعی و جنگلی مثل هیرکانی یا جنگل‌های بلوط زاگرس، برف درختان را بتکانیم و این مطلب فقط درباره درباره محیط‌های شهری و دست‌کاشت است.

 اما در محیط‌های شهری و دست‌کاشت اگر بیم آن است که درخت بکشند باید بخشی از برف از روی درخت تکانده شود.

چرا نباید برف را از روی درختان تکان داد؟

این مطلب با راهنمایی فرزانه حبیبی، دکترای سیستماتیک گیاهی و شایان مسعودی، مهندس کشاورزی تهیه شده است.

برف می‌تواند به عنوان یک عایق طبیعی عمل کند و از رشد جدید گیاه در برابر کاهش دمای شدید و باد محافظت کند و در عین حال گیاهان را مرطوب نگه دارد و تقریباً مانند یک ژاکت کرکی گرم عمل می‌کند!

 حضور برف بر قامت درختان یک راهکار طبیعی برای نابودی آفت‌ها و تخم‌های آنهاست تا در بهار به لارو تبدیل نشوند و جمعیت آفت در فصل گرم طغیان نکند. معمولا درختان می‌توانند وزن برف را تحمل کنند به عنوان مثال درختان و درختچه هایی با انشعاب افقی کمتر در معرض آسیب برف و یخ هستند. بیشتردرختان سوزنی برگ مانند اُرس یا سروکوهی، سرخدار و کاج نوئل، شاخه‌های نسبتاً انعطاف‌پذیری دارند و با ریختن تدریجی برف‌ها قبل از اینکه آنقدر سنگین شود که شاخه‌ها را بشکند، سازگار شده‌اند.

اگر درخت در خطر شکستگی است برف را از روی آن کم کنید. این کار باید به آرامی و در شرایط مناسب انجام گیرد. هنگامی که درختان با مقادیر ضخیم برف پوشیده می‌شوند، ناگزیر برای تکان دادن برف از شاخه‌ها کمی نیرو لازم است. نیرویی که برای انجام این کار اعمال می‌شود می‌تواند در زمانی که درخت در معرض آسیب‌پذیری بیشتری است، استرس ایجاد کند، زیرا شاخه‌ها در دمای سرد ممکن است شکننده شوند.

 در برخی موارد، شاخه می‌تواند آنقدر شکننده شود که تکان دادن آن باعث جدا شدن آن شود – یا حتی بدتر از آن، رها شدن ناگهانی وزن برف ممکن است به کل سیستم آوندی درخت آسیب برساند و مانند سیستم گردش خون انسان، آسیب در آنجا می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

اصول و روش تکاندن برف از روی درختان

یک جایگزین بهتر: از جارو برای از بین بردن برف استفاده کنید!

استفاده از قسمت نرم جارو (نه دسته یا ابزارهای سنگین) رویکرد ملایم‌تری برای برف‌روبی درخت است که از استرس‌های غیر ضروری جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که نیروی اجسام سنگین‌تر می‌تواند به پوست درخت آسیب برساند. هرگز در زمانی که برف یخ زده است اقدام به سبک کردن برف از روی شاخه‌ها نکنید. بهتر است صبر کنید تا دما افزایش یابد و برف آب شود. در غیر این صورت، مجبور خواهید بود فشار بیشتری را برای تکان دادن برف و یخ وارد کنید، و با انجام این کار، احتمالاً باعث آسیب بیشتر به درختان خواهید شد.

برای درختان شهری، حیاط یا باغ از هرس به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید. هرس مناسب تفاوت زیادی در نحوه واکنش درختان به این شرایط ایجاد می‌کند. هنگامی که شاخه های ضعیف و بیمار قبل از فصل زمستان از درختان جدا می‌شوند، درختان از نظر ساختاری سالم تر می‌شوند زیرا سیستم ریشه آنها قوی‌تر و گسترده‌تر می‌شود. هرچه درختان سالم‌تر باشند، وزن و استرس ناشی از تجمع برف سنگین را بهتر تحمل می‌کنند.

در محیط شهری، درختان دائم سبز پهن‌برگ و سوزنی‌برگ‌های غیربومی از جمله درختانی هستند که بهتر است برف از روی آنها کمی تکانده شود.

مثلاً کاج تهران جوان و یا حتی سروشیراز لاغر شاید نیاز به تکاندن داشته باشند. ازگیل ژاپنی و مگنولیا سفید هم شاید نیاز به تکاندن داشته باشند و همچنین درختان زینتی پیوندی بهتر تکانده شوند چون ممکن است از محل پیوند بشکنند. همچنین گیاهانی که فرم‌دهی شده‌اند باید تکانده شوند.

درباره برف و مدیریت بحران اینجا را بخوانید

گیاهان سمی در بوستان های شهر و باغچه خانه شما

کد خبر : 275684 ساعت خبر : 11:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275684
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بسیار عالی
استفاده کردم

زنده باد آگاهی و شناخت بیشتر