مهارت همدلی، جوهر اصلی ارتباطات

مهارت همدلی، جوهر اصلی ارتباطات

به گزارش گلونی کانال تلگرامی عرصه‌های ارتباطی به نقل از دکتر علی‌اکبر فرهنگی نوشت:

همدلی یکی از مهارت‌هایی است که از طریق آن می‌توان به شناخت بیشتری از دیگری دست یافت.

برخی از محققین ارتباطات‌انسانی بر این اعتقادند که همدلی توانایی ویژه‌ای است که از طریق آن می‌توان به نگرش فرد مقابل خویش یا مخاطب خود پی برد و دنیا را از دریچه چشم او نگریست.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که همه یا اکثر مردم پدیده‌ها و مسایل را همانگونه که آنها می‌بینند و در نظر دارند، می‌بینند و در نظر دارند. اما بین ادراک افراد با یکدیگر تفاوت چشمگیری وجود دارد.

افراد پدیده‌ها را همانند هم نمی‌بینند و درک نمی‌کنند. هر یک به فراخور حال خویشتن و عوامل حاکم بر خود آنها را درمی‌یابند.

اگر ما علاقمند به درک بیشتر دیگری و تفاهم با او باشیم، نیاز به شناخت این تفاوت‌ها داشته و می‌باید در تشخیص و شناخت تجربه‌های او تلاش کنیم، نه فقط آنچه خود در ذهنیت خود داریم.

 «بوچنر» و «کلی» در یکی از نوشته‌های خود در مورد همدلی نوشته‌اند که عبارت است از:

«جوهر اصلی تمامی فراگرد ارتباطات»

مهارت همدلی

نشر مرکز منتشر کرد: کتاب هنر همدردی

کتاب هنر همدردی افزون بر تمرکز بر مفهوم همدردی و تبیین آن، موزاییک موضوعی بی‌نظیری است از شناخت مفاهیم مشابهی چون دلسوزی، همدلی، شفقت، مهرورزی، عدالت، خیرخواهی، توانایی عشق‌ورزی و نسبت آن با قوه تخیل آدمی. استدلال‌های کتاب نه فقط در جهت تأیید مفاهیم یادشده قوام می‌یابند، بلکه نویسنده تقابل‌های آن، نظیر بی‌رحمی، سنگدلی، بی‌عدالتی، بی‌انصافی، ستمگری، زورورزی، حیله‌گری، دروغ و… را برمی‌رسد و علل و حتی تفاوت آن در اطلاق بیرونی و انگیزه‌های بروز آن را از نظر دور نمی‌دارد.

این فیلسوف کانتی، نه فقط خاستگاه همدردی را فراتر از عقل محاسبه‌گر و تکلیف و وظیفه، و حتی اراده آزاد می‌داند، بلکه ضمن واکاوی شالوده اخلاق و کردارهای اخلاقی، افزون بر فراروی از کانت، سنگ بنای علوم جدید در بررسی سرچشمه انگیزه‌های انسان را نیز پی می‌ریزد و باریک‌نگری‌هایش در موضوع همدردی و اراده‌ی آزاد، آغازگاه درخشانی است بر دستاوردهای بعدی در عرصه علوم طبیعی و عصب‌شناسی (نوروساینس) در سده بیستم و بیست‌ویکم، که امروزه مسیری متفاوت از اخلاق کانتی دارد.

انسان جهانخوار در انقراض ششم

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276043 ساعت خبر : 3:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276043
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات