دکتر پرویز اذکایی را بیشتر بشناسید

دکتر پرویز اذکایی را بیشتر بشناسید

به گزارش گلونی طبق اطلاعات کانال مجله بخارا، دکتر «پرویز اذکایی» نظریه‌پرداز تاریخ و مورخ اندیشه و فرهنگ دیروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ بر اثر بیماری در بیمارستان بوعلی همدان درگذشت.

دکتر پرویز اذکایی سال  ۱۳۱۸ در همدان زاده شد. او تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس و دبیرستان پهلوی همدان گذراند و در سال ١٣٤٨ در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در یکی از دبیرستان‌های تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت.

اذکایی در سال ١٣٥٤ برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی سینا همدان مشغول به کار شد. بالغ بر ۴۵۰ عنوان اثر از او چاپ شده است.

دکتر اذکایی در دی‌ماه  ١٣٩٥ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد.

پس از اهدای این گنجینه بزرگ علمی، استاد اذکایی خانه مسکونی‌اش را نیز وقف کرد تا به عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.

یاد و خاطره پرویز اذکایی را گرامی می‌داریم و فیلم سخنرانی ایشان را در شب باباطاهر، که در عصر شنبه نهم خردادماه ۱۳۹۴ در کانون زبان فارسی برگزار شده بود، با هم می‌بینیم:

نماشای گلونی را دنبال کنید

گفتنی است شهرت دکتر اذکایی بیشتر به خاطر نوشته‌هایی است که درباره همدان دارد. «همدان‌نامه» یا بیست گفتار درباره مادستان، «ماتیکان عین القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» تنها گوشه‌ای از کارهای ارزشمندی است که این مورخ همدانی به رشته تحریر درآورده است.

بیش از ۵۰۰ عنوان اثر اعم از کتاب، رساله یا مقاله از وی نشر شده که عبارت است از ۴۰ کتاب و ۷۰ رساله علمی، و مابقی گفتارهای بلند و کوتاه در دائرةالمعارف‌ها و نشریات معتبر.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276584 ساعت خبر : 11:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276584
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات