کرایت خطرناک ترین مار ایران و خاورمیانه در خشکی

کرایت خطرناک ترین مار ایران و خاورمیانه در خشکی

این مار از جنس bungarus است و ۱۴ گونه دارد که یک گونه آن bungarus sindanus در ایران شناسایی شده است.

به گزارش گلونی باربد صفایی مهرو رئیس هیات مدیره موسسه خزنده‌شناسان پارس نوشت:

اولین بار سال ۲۰۱۳ در بلوچستان این مار را دیدم، و هیچوقت باورم نمی‌شد اگر آن مار زنده بود احتمالا من هم الان زنده نبودم.

زمانی که دندان‌هایش را چک کردم تازه فهمیدم با یک کبرای خوش خط و خال و زیبا مواجه هستم. اما چند سال بعد فهمیدم بسیار کشنده و خطرناک است. خیلی بیشتر از آنچه فکر کنید.

مار کرایت
مار کرایت

می‌دانم بسیاری از شما اولین بار است که اسم کرایت را می‌شنوید اما حداقل طی سه سال گذشته در تمام کارگاه‌هایم گفته‌ام این مار خطرناکترین مار شبه قاره هند و احتمالا خاورمیانه در خشکی است.

خوب یادم هست در نشست‌های «ایمنی زیستی» و بعدتر در کارگاه «ایمنی زیستی در بوم‌گردی» چند بار تاکید کردم که ما پادزهر این مار را در ایران نداریم و لازم هست از کشوری نظیر هندوستان یا پاکستان سالیانه مقداری وارد کنیم.

قدرت کشندگی بسیار بالا و فراکشن‌های مختلف از زهر خون‌گرا و عصب‌گرا باعث شده زهر این مار بسیار خطرناک باشد.

مار افعی کرایت
مار افعی کرایت

کرایت خطرناک ترین مار خشکی ایران

زهر این مار که در دسته‌بندی‌ها رده‌ای جداگانه را به خودش اختصاص داده «بونگارو تکسین» Bungarotoxin نام دارد. خصوصیات منحصربه‌فردی که طعمه هیچ راه فراری از آن ندارد و با احتمال بالایی جان خودش را از دست می‌‌دهد.

متاسفانه دیشب یکی از رفقای قدیمی عکس ماری کشته شده را برایم ارسال کرد و گفت چند کودک را کشته. بدون تردید گفتم بلوچستان بوده و تایید کرد دو کودک افغان در اثر گزش این مار جانشان رو از دست داده‌اند.

طبق نظر کارشناسان و سازمان جهانی بهداشت کشنده‌ترین گونه از کرایت‌ها در ایران و پاکستان پراکنش دارد و خوابیدن روی زمین بیشترین تاثیر را در آمار گزش داشته است.

اینفوگرافیک درباره مار را دانلود کنید

افعی کرایت
افعی کرایت

پایان پیام

کد خبر : 277505 ساعت خبر : 1:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=277505
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات