گفتگو درباره مالکیت عمومی کوهستان

گفتگو درباره مالکیت عمومی کوهستان

به گزارش گلونی عباس محمدی در پستی درباره مالکیت عمومی کوهستان نوشت:

«کوه‌ها بخش بسیار مهم و حیات‌بخش منابع طبیعی کشور ما هستند که طبق قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع و مطابق اصل چهل‌وپنجم قانون اساسی، از اموال عمومی ملت ایران به شمار می‌روند.

اما مقررات و رویکردهای انحرافی چند سال اخیر، به‌ویژه نحوه‌ اِعمال طرح کاداستر (حدنگاری و صدور سند برای اراضی ملی و غیرملی)، طرح صدور سند بستر رودخانه‌ها به‌نام وزارت نیرو، طرح صدور سند اراضی متصل به شهرها به‌نام وزارت مسکن، لایحه‌ «مولدسازی اموال دولتی»، و واگذاری کوه‌ها و دشت‌ها و حاشیه‌ی رودخانه‌ها به اشخاص برای معدن‌کاری‌های بی‌ملاحظه و غارت سنگ و خاک و شن سرزمین، می‌رود که مالکیت عمومی را به نفع افراد خاص به‌کلی مخدوش کند.

مسعود امیرزاده عضو کارگروه حقوقی شبکه تشکل‌های محیط زیستی، در نشست یکم مرداد انجمن کوه‌نوردان به این موضوع پرداخت.

حسن گرامی کوه‌نورد برجسته‌ کشور هم ضمن معرفی کتاب جدید خود (راهنمای سنگنوردی استان البرز) و مهدی کاسبیان عضو هیأت مدیره انجمن ضمن ارائه گزارشی از یک جنگل‌پیمایی، به خطر خصوصی‌سازی که بخش‌های مختلف کوهستان را تهدید می‌کند، اشاره کردند.

اگر جامعه مدنی تلاش و افشاگری و مطالبه‌گری کافی نداشته باشد، تفکر نولیبرالیِ همراه با منش تاراجگرانه‌ای که شوربختانه بر کشور حاکم شده، بلایی بس عظیم بر سر دارایی‌های ملی این سرزمین خواهد آورد.»

همچنین در بخش محیط زیست بخوانید:

بیانیه مرکز صلح و محیط زیست درباره لایحه برنامه هفتم توسعه

منطقه یخچالی دماوند به سرعت آب می‌شود

سال ۲۰۲۳ سال تغییرات ملموس است

پایان پیام

کد خبر : 278254 ساعت خبر : 9:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=278254
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات