انواع اقتدارگرایی راستگرا در اروپا 

انواع اقتدارگرایی راستگرا در اروپا

به گزارش گلونی مارتین بلینک‌هورن، مورخ انگلیسی در کتاب «فاشیسم و راستگرایی در اروپا» از دید یک مورخ اجتماعی و سیاسی به واکاوی رابطه‌ی فاشیسم با سایر انواع اقتدارگرایی راست‌گرا می‌پردازد.

در کانال مرکز فرهنگی شهرکتاب درباره این کتاب آمده است:

نویسنده کتاب سعی کرده است تا علاوه بر تأکید بر جنبش‌های مهم فاشیستی در ایتالیا و آلمان، توجه خود را معطوف کلیه‌ی ایده‌ها، جنبش‌ها و حکومت‌های فاشیستی و راست‌گرایی کند که صحنه‌ سیاسی اروپای ۱۹۱۹-۱۹۴۵ را تحت تأثیر قرار دادند.

وی در عین آن‌که منکر تفاوت‌هایی در انواع سازمان‌های راست افراطی نمی‌شود، مُصر است تا به ما یادآور شود که منافع مشترک آن‌ها در سال‌های بین دو جنگ و همچنین بده‌بستان‌های فکری و سازش‌های عمل‌گرایانه‌ی آنان چنان بوده که خطوط تمایز موجود را، برخلاف آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، عملا کم‌رنگ کرده است.

به گمان نویسنده درک صحیح فاشیسم در گرو آن است که نخست دریابیم این مفهوم در دهه‌ بیست چه طنینی در ذهن مبلغان سیاسی، متفکران اجتماعی و تاریخ‌نگاران داشته و از همین‌رو وی جویای ریشه‌های فاشیسم در زمانه‌ای است که لیبرالیسم و نظام دموکراتیک، از منظر منتقدان رادیکال، به بن‌بست رسیده بودند.

بلینک‌هورن سپس سیر تحولات حکومت‌های فاشیستی و ناسیونال‌ سوسیالیستی را در بستر بحران‌های سیاسی و اقتصادی دو دهه‌ی سی و چهل پی می‌گیرد و نشان می‌دهد که جنگ جهانی چه سرنوشتی برای آن‌ها رقم زد.

تحلیل جریانات نئوفاشیستی و تهدیدات آن‌ها علیه دموکراسی در اروپای معاصر از دیگر فصل‌های مهم کتاب است.‌

مارتين بلينك هورن زاده سال ۱۹۴۱ میلادی در لانکاشایر، یک مورخ کاربلد و کارکشته انگلیسی است. وی در کالج پمبروک آکسفورد تحصیل کرد. او یک استاد ممتاز در دانشگاه لنکستر است. ایشان همچنین سرپرست محققانی از جمله پل پرستون، شلوومو بن آمی و فرانسس لانون است که تاریخ اسپانیا را مطالعه می‌کنند.

برای تهیه این کتاب ارزشمند تاریخی بر روی لینک کلیک کنید.

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

کد خبر : 279457 ساعت خبر : 10:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279457
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات