تجربه گاوبانگی و دیدن گوزن های قرمز در زیستگاه

تجربه گاوبانگی و دیدن گوزن های قرمز در زیستگاه

به گزارش گلونی، انوشه میرمجلسی نوشت:

به قدر دو روز و نیم از همه چیز فاصله گرفتیم و دل دادیم به دنیای دیگری که در آن بانگ بلند مَرال‌ها و تماشای خرس، گراز، کل و بز مهمترین خبر جهان بود.

همه چیز از خبر برگزاری تور گاوبانگی آغاز شد و ما هفت نفر به مدیریت مرتضی اسلامی عزیز دور هم جمع شدیم برای یک تجربه بکر و خاص که بی‌شک به یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زندگی‌م تبدیل شد.

در این مدت در اقامتگاه بوم‌گردی مرال اقامت داشتیم که خودش یک قصه شنیدنی است. اقامتگاهی که متعلق به یک همیار محیط‌زیست است و خودش و خانواده‌اش با مِهر بسیار و با غذاهای دلچسب و محلی پذیرای ما بودند.

روز اول، منطقه زیر مه بود و همین باعث شد بیشتر از هر چیز گوش باشیم برای شنیدن صدای مرال‌ها. آشنایی با مهران شریفی یکی از اتفاق‌های جذاب این روز بود. مهران شریفی همیار محیط‌زیست است. یک جوان رعنا که از اسفراین خراسان شمالی داوطلبانه خودش را به رودبارک رسانده بود تا چهل روز در منطقه بماند و همراه محیط‌بان و سایر داوطلبان از زیستگاه مرال حفاظت کند. حجم دلسوزی و عشقی که این همیارهای محیط‌زیست دارند باورنکردنی است.

صبح روز دوم و پیش از طلوع آفتاب خودمان را رساندیم به نقطه‌ای از جنگل و در سکوت کامل منتظر نشستیم. اردلان مرتضوی محیط‌بان دلسوز این منطقه هم همراه ما بود و در دوربین‌کشی و پایش کمک‌مان می‌کرد. کم کم مرال‌ها، خرس، شوکا و گراز و توله‌اش هم رخ نشان دادند و انتظارمان به ثمر نشست. آفتاب که به دامنه کوه می‌تابید همگی لبریز شوق بودیم از تماشای طبیعت بکر و حیات وحشی که سرمایه همه ماست و بیشتر از هر زمانی نیازمند حفاظت و توجه ما…

روز دوم با لذت هم‌صحبتی با محیط‌بان اردلان مرتضوی تکمیل شد که با چنگ و دندان سال‌هاست از زیستگاه مرال‌ها(گوزن قرمز) حفاظت می‌کند و اگر هنوز گاوبانگی در این منطقه از ایران برقرار است، بی‌شک به همت او و همراهانش در این سال‌هاست. او که زمانی دور شکارچی بوده، روایت‌های ارزشمندی از کنار گذاشتن شکار و تجربه محیط‌بانی در منطقه حفاظت‌شده پرور(رودبارک) دارد که شنیدنش از آن دست تجربه‌هاست که طعمش از یادم نخواهد رفت به خصوص که زیر آسمان پرستاره شب نشسته بودیم و گهگاهی بانگ مرالی از دوردست شنیده می‌شد و ما به صرف چای آویشن کوهی و گرمای آتش دور هم جمع شده بودیم.

روز سوم راهی پرور شدیم و با فاصله‌ای بسیار کم، کل و بزها را تماشا کردیم که سرخوش از صخره‌ها بالا و پایین می‌پریدند و در امنیت منطقه حفاظت شده به جان درختچه‌های زرشک افتاده بودند و لذت می‌بردند.

ناهار روز سوم را هم در روستای کولیم و اقامتگاه کولیم رودبار خوردیم که خانه اجدادی سرمحیط‌بان نامی منطقه پرور است و پسرش و عروسش حالا در آن خانه قدیمی و روح‌نواز پذیرای مهمان‌ها هستند.

سفر کوتا‌ه‌مان آنقدر عمق داشت که زمان را فراموش کردیم و در نبود آنتن موبایل و اینترنت، از نو زنده شدیم.

اگر مشتاق تجربه گاوبانگی و همه این لحظات شیرین و ناب هستید، تا فرصت هست دست بجنبانید و همراه مجموعه سفر برای حیات وحش شوید که همه چیز سفرهایشان در راستای مهر به محیط‌زیست و پایداری آن است. هزینه‌ای که بابت این سفر پرداخت می‌کنید مستقیم و غیرمستقیم به دست کسانی می‌رسد که اگر نباشند، چیزی از حیات وحش و محیط‌زیست ارزشمندمان نمی‌ماند. بماند که تجربه این سفر قیمت ندارد و مطمئنم اگر یک‌بار تجربه‌اش کنید هر لحظه دلتنگش خواهید شد…

شماره تماس جهت هماهنگی و ثبت‌نام برنامه گاوبانگی: ۰۹۰۱۰۷۹۳۲۷۹

گاوبانگی مرال ها و دلیل آواز پاییزی آنها

پایان پیام

کد خبر : 279713 ساعت خبر : 12:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=279713
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات