افغانستان را مثل ایران دوست دارم

افغانستان را مثل ایران دوست دارم

به گزارش گلونی کانال بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به نقل از کتاب گنجینه مقالات دکتر محمود افشار نوشت:

یک روح در دو بدن

باور بفرمایید که این‌جانب افغانستان را تقریباً به اندازه ایران دوست می‌دارم و معتقدم که ایرانی و افغان هرچند سیاستاً تشکیل دو دولت مستقل می‌دهیم، ولی در حقیقت یک ملتیم در قالب دو مملکت و یک روحیم در دو بدن.

همان‌طور که شما (مدیر انجمن ادبی کابل) در مراسله خود اشاره کرده‌اید: «بالأخص در حالی که شرکت نژاد و زبان و تاریخ ادبی افغانستان و فارس را به هم آمیخته، امروزه حساسین مملکتین باید معناً دست به دست هم داده و برای پیش بردن زبان فارسی در ممالک آسیای وسطی سعی ورزند.»

شما در ضمن عبارت جامع خود یک نکته را ناگفته گذاشته‌اید و آن وحدت تاریخ سیاسی دو کشور است تا پایان شاهنشاهی نادرشاه افشار که از آن پس رشته وحدت سیاسی ما به‌وسیله تشکیل دو دولت مستقل از هم گسیخته شد.

افغانستان را مثل ایران دوست دارم

من برخلاف تصور بعضی به این گسیختگی اهمیتی نمی‌دهم و این دوگانگی سیاسی را در وحدت حقیقی فی‌مابین مؤثر نمی‌شمارم؛ زیرا همان‌طور که بودن افغانستان و ایران در دو طریقه مذهبی تأثیر مخالفی در وحدت نژاد و زبان آنها ندارد، همین‌طور از اینکه دارای دو دولت، یعنی دارای دو اداره مستقل سیاسی هستند تغییری در یگانگی آنها از جهات دیگر نمی‌دهد. من اصلاً این مقاله را در همین زمینه می‌نویسم و تقاضا دارم نویسندگان محترم افغانستان هم نظرهای خود را بنگارند.

علاوه بر اینکه شما این حقیقت مسلّم را در عبارت خود مسکوت گذاشته‌اید، در خلال سطور مجله کابل نیز مشاهده می‌شود نویسندگان محترم آن مجله ساعی‌اند که تاریخ سیاسی و ادبی ایران و افغانستان را که تا انقراض شاهنشاهی نادرشاه کاملاً به هم آمیخته و یکی است از هم جدا کنند.

این کار به نظر من نه صحیح است و نه لازم، نه مفید است و نه قابل قبول.

[گنجینه مقالات، دکتر محمود افشار، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، چاپ دوم ۱۴۰۰، ج ۱، ص ۵۱۹ – ۵۲۰]

ترقی و تمدن و نجات مملکت به قلم سید حسن تقی‌ زاده

پایان پیام

کد خبر : 280215 ساعت خبر : 3:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280215
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات