اعتراض و مخالفت ایرانیان با تغییر نام جشن های باستانی

اعتراض و مخالفت ایرانیان با تغییر نام جشن های باستانی

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «اعتراض و مخالفت ایرانیان با تغییر نام جشن باستانی شب چله(یلدا) و چهارشنبه‌سوری» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار آمده است:

ما مردم ایران مخالفت و اعتراض خود را با امضای این کارزار برای تغییر نام جشن های باستانی ایران، شب چله (یلدا) و چهارشنبه‌سوری اعلام می‌کنیم.

نام این جشن و این جشن‌ها هزاران ساله هستند و این اسم‌ها بوده و هست و خواهد بود؛ نام و جشن‌های باستانی ایران حذف نشدنی هستند.

اگر مسئولان می‌خواهند روزی در تقویم به نام روز ترویج فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشاوندان و همین‌طور روز تکریم همسایگان داشته باشند، می‌توانند یک روز دیگر را انتخاب کنند، نه این‌که نام جشن باستانی ما ایرانیان را تغییر بدهند.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

مفهوم و پیشینه شب یلدا به قلم دکتر کامران کشیری

سیدفرید قاسمی در مجموعه «خرم‌آبادشناخت»، جلد اول «سرگذشت خرم‌آباد» نوشته است: درازترین شب سال را در شهر و دیار ما «شوچله» / شب چله، «اول قاهاره» / اول قاره / اولین شب سرد می‌نامند.

برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر ‌آئین شب چله زنان خانه پیشتر خوراکی‌ها و خوردنی‌های گوناگونی تدارک می‌دیدند و بنابر وسع مالی گوسفند، بوقلمون و یا یک مرغ را از مدتی قبل نگاهداری می‌کردند تا پروار شود و در آستانه یلدا سر ببُربند و از گوشتش برای «زیرپلو» استفاده کنند.

در بیشتر خانه‌ها غذای اصلی چلو/ پلوگوشت بود، اما نوع گوشت تفاوت داشت. حتی فرودستان جامعه نیز که قادر به پرداخت بسیاری از هزینه‌ها نبودند، سفره خانه‌هایشان در این شب متفاوت بود و به اصطلاح «شکمی از عزا درمی‌آوردند» بعد از شام، نوبت به «تنقلات» می‌رسید.

آجیل سنتی در ‌آئین شب چله ترکیبی از شاهدانه، فندق، کشمش، کُنجد، گردو، گندم برشته/ «گنم برشته»، «گنم شیر» بود. بعضی خانه‌ها از آجیل‌ها دیگر موسوم به «آجیل بازاری» و تخمه نیز استفاده می‌کردند.

شماری هندوانه و انار را دو میوه اصلی شب چله می‌دانستند و بر این باور بودند که هر کس هندوانه بخورد، در فصل گرما احساس تشنگی نخواهد داشت و انار خون او را تصفیه می‌کند.

پایان پیام

نویسنده: نوید ولی زاده

کد خبر : 281104 ساعت خبر : 11:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281104
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات