اشتباه هیتلر در نبرد استالینگراد چه بود؟

اشتباه هیتلر در نبرد استالینگراد چه بود؟

به گزارش گلونی هیتلر با انجام چندین اشتباه نظامی در جنگ جهانی دوم فجایعی به بار آورد که منجر به شکست آلمان شد.

یکی از اشتباهات نظامی هیتلر در نبرد استالینگراد در خاک شوروی بود. او اصرار داشت تا نیروهایش به هیچ وجه عقب‌نشینی نکنند و همین مسئله در آخر مشکلات زیادی را برای او ایجاد کرد.

نبرد استالینگراد یکی از نبردهای سرنوشت‌ساز جنگ بود. در این نبرد نازی‌ها به استالینگراد حمله کرده و شدیدا با ارتش سرخ درگیر شدند.

تا اینکه اوضاع به جایی رسید که هیتلر باید به سرعت دستور عقب‌نشینی می‌داد و در کمال تعجب چنین کاری نکرد و هزاران سرباز آلمانی به خاطر اشتباه او از بین رفتند.

اما ریشه اشتباه هیتلر در کجا بود؟ شاید بتوان ریشه‌های شکست در استالینگراد را در زمستان ۱۹۴۱ بازیابی کرد.

زمانی که نیروهای شوروی در ۶ دسامبر حمله‌ای را علیه آلمان‌ها آغاز کردند و چاره‌ای جز عقب‌نشینی برای نازی‌ها باقی نگذاشتند.

هیتلر اما برخلاف توصیه ژنرال‌های خود دستور داد تا به هیچ وجه عقب‌نشینی نکنند و افسرانی که از این دستور پیشوا سرپیچی کردند، با اخراج یا محاکمه نظامی مجازات شدند.

هیتلر درباره عقب‌نشینی در آن زمستان سرد عقیده داشت که: «با توجه به حرکت و جا‌به‌جایی محدود، تجهیزات ناکافی زمستانی و نبود مواضع مناسب در عقب، هرگونه عقب‌نشینی نیروهای نظامی نتایج فاجعه باری خواهد داشت.»

با وجود حمله‌های مدام نیروهای شوروی و سرمای طاقت‌‌فرسا، دقیقا همان سرمایی که حتی ناپلئون را هم از پا در آورد، هیتلر بر سر موضع خود ایستادگی کرد.

ارتش آلمان تا بهار توانست در برابر ارتش سرخ دوام آورده و اجازه عبور از خط مقدم را به آن‌ها ندهد.

در این دوران، خط مقدم تجهیز شد، لباس‌های زمستانی به سربازها رسید و تجهیزات سنگین حفظ شد و در ۱۹۴۲ بعد از گذراندن یک دوره سخت آلمان تهاجم را از نو آغاز کرد.

با این که تعداد بسیار زیادی درباره مسئله عقب ننشستن از مسکو با هیتلر موافق نبودند.

اما در نهایت این سیاست برای او به یکی از بزرگترین دستاوردهای جنگ تبدیل شد و او این سیاست را در نبردهای آینده خود نیز سرمشق قرار داد و تکرار کرد.

اما خوب می‌دانیم که این بار شانس همراه او نبود و درست بعد از شکست استالینگراد بود که دیگر هیچ پیروزی بزرگی نصیب نازی‌ها نشد.

نقش قراردادهایی مانند ورسای در شکل گیری جنگ جهانی دوم

از ژوزف استالین چه می‌دانیم؟

پایان پیام

کد خبر : 280834 ساعت خبر : 8:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280834
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات