نامه ای از دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به دکتر محمود افشار

نامه ای از دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به دکتر محمود افشار

به گزارش گلونی در کانال بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار بخشی از نامه دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به دکتر محمود افشار منتشر شده است. دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در این نامه نوشته است:

با تشکر فراوان وصول کتاب افغان‌نامه را اعلام می‌دارم. این چند روزه بنده مشغول مرور کردن کتاب بودم و نیمه آن را خواندم و استفاده بردم و نکات تازه‌ای آموختم.

بنده هم مانند جناب‌عالی راجع به افغانستان علاقه‌مند هستم و این کشور را که شبیه‌ترین کشور به ایران است دوست می‌دارم.

چهار سفر در دوره‌های مختلف به افغانستان داشته‌ام و زمانی اشتیاقم آن بود که زمینی در پغمان بخرم و باغچه‌ای تهیه کنم؛ زیرا نقطه‌ای بود که چهل سال پیشِ ایران، یعنی دوران کودکی مرا به یاد می‌آورد.

در مورد تعصّب افغان‌ها که این کتاب به انگیزه آن نوشته شده است حرف بسیار است و من هم خاطره‌هایی دارم.

به اندازه‌ای که در نوشتن به سبب مصلحت‌بینی‌های سیاسی متعصّب بودند در گفتن نبودند. من در میان آنها به اشخاص فهمیده و باهوشی برخوردم.

راجع به کتاب آقای غبار باید بگویم که من آقای غبار را چند سال پیش در منزل آقای عبدالحی حبیبی دیدم و او را مرد دوست‌داشتنی‌ای دریافتم (به نظرم فوت کرده است).

در زمان شاهی چند گاهی جزو مخالفین شناخته شده بود و مدتی هم در زندان به سر برده بود. باید گفت که اگر اینان کتاب را به این‌طور نمی‌نوشتند وسیله چاپ آن را نمی‌یافتند؛ چون کتاب‌ها را دولت چاپ می‌کرد.

با این حال آنچه یادم است بر سر تاریخ غبار خود افغان‌ها هم حرف‌هایی داشتند و به‌خصوص دوران معاصر آن را ضدحکومت می‌شناختند. خیلی میل دارم که این کتاب را بیابم و بخوانم.

متأسفانه ایران و افغانستان در دوران اخیر روابط بسیار ناهمواری داشتند. خود من پس از بازگشت از سفر اول افغانستان سفرنامه کوتاهی انتشار دادم که کوشش بنده در جهت یادآوری مشترکات دو کشور بود (اگر ندیده‌ و نداشته باشید، ممکن است نسخه‌ای خدمتتان بفرستم).

به هر حال کتاب جناب‌عالی برای بنده مقداری تجدید خاطره افغانستان ایجاده کرده و کوشش شما قابل ستایش است.

کتاب بسیار خوب چاپ شده است. امیدوارم که مجلّد دوم آن هم به‌زودی انتشار یابد.

با تقدیم سلام و ارادت
محمدعلی اسلامی ندوشن
۲۵ اسفند ۵۹

[نامواره دکتر محمود افشار، گردآورنده ایرج افشار با همکاری محمدرسول دریاگشت، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۳۷۷، جلد دهم، ص ۶۱۴۰]

شعری خواندنی از دکتر محمود افشار در کتاب افغان نامه

پایان پیام

کد خبر : 281272 ساعت خبر : 8:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281272
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات