شاید یک روز ما هم طرحی بدهیم!

شاید یک روز ما هم طرحی بدهیم!

به گزارش گلونی همانطور که می‌دانید اعضاء شوراهای شهرهای مختلف وظایف مهمی بر عهده دارند و برای رفاه مردم به‌صورت شبانه‌روزی زحمت می‌کشند.

علاوه بر شوراهای شهرها و روستاهای ایران، در بعضی از کشورهای دیگر نیز شورای شهر وجود دارد و اتفاقاً آنها هم گاهی کارهای مثبتی انجام می‌دهند.

درست است که فعالیت آنها به اندازه فعالیت شوراهای ما چشمگیر نیست اما در حد و اندازه‌های خودشان تلاش می‌کنند. اما چه شد که این حرف‌ها را زدیم؟

شورای شهر آکسفورد انگلیس طرحی را پیشنهاد کرده است که طبق آن از سال ۲۰۲۵ میلادی استفاده از اجاق‌هایی که با گاز یا هر نوع سوخت فسیلی کار می‌کنند برای ساختمان‌های جدید ممنوع است.

شاید یک روز ما هم طرحی بدهیم!

البته این ممنوعیت فقط بخشی از برنامه‌های این شهر برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی است و شورای شهر آکسفورد با اولویت قرار دادن سیاست‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی برنامه‌های دیگری هم دارد.

یک عضو شورای شهر آکسفورد گفت: این طرح گامی بزرگ و روبه‌جلو در راستای مقابله با تهدید تغییرات آب و هوایی است.

همه خانه‌ها و مشاغل جدید در آکسفورد باید بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی، برق مورد نیاز خود را تولید کنند و درختان بیشتری بکارند.

باید به این بخش از جملات ایشان بیشتر توجه کنیم که این طرح گامی بزرگ و روبه‌جلو در راستای مقابله با «تهدید» تغییرات آب و هوایی است.

یعنی می‌خواهند قبل از آنکه دیر شود کاری کنند. اصلاً دیر و زودش هم هیچ، همین که می‌خواهند واقعاً کار مثبتی انجام دهند خوب است.

اینطور وقت‌ها ناخواسته آنها را با بعضی از مسئولان خودمان مقایسه می‌کنیم که اول درباره «زمستان سخت اروپا» حرف می‌زدند و بعد خودشان در تأمین گاز کشور واماندند.

راستی این را هم بگوییم که از سال ۲۰۱۸ میلادی اتصال خانه‌ها و آپارتمان‌های نوساز به شبکه گاز شهری در هلند ممنوع شده است و دانمارک نیز ممنوعیت مشابهی اعمال کرده است.

در نیویورک هم نصب تجهیزات سوخت فسیلی برای ساختمان‌های جدید کمتر از ۹ طبقه در سال ۲۰۲۶ و ساختمان‌های بزرگ‌تر در سال ۲۰۲۹ غیر قانونی خواهد بود.

خلاصه که اوضاع بعضی از کشورهای دنیا اینطوری است؛ از اوضاع خودمان هم که به اندازه کافی خبر دارید.

پس زیاده عرضی نیست.

پایان پیام

نویسنده: روح‌ الله احمدی

مریم نادری؛ آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت انسان

کد خبر : 281293 ساعت خبر : 8:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281293
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات