محله‌ میدان کهنه کاشان و بازخوانی مرکز محله‌ تاریخی

محله‌ میدان کهنه کاشان و بازخوانی مرکز محله‌ تاریخی

به گزارش گلونی بافت تاریخی ارزشمند کاشان با وجود آسیب‌های زیاد ناشی از تحولات شهری معاصر، کمتر مطالعه شده است و این موضوع درمورد هسته‌ اولیه‌ شهر و محله‌های مربوط به آن، نمود بيشتری دارد كه سبب افزايش مداخالت وآسیب‌های مختلف به بافت محالت مي‌شود.

محله ميدان كهنه به گمان نویسندگان، هسته اولیه تشکیل شهر تاریخی بوده که اطلاعات‌ مستندی در مورد آن وجود ندارند؛ این محله، قرارگاه مسجد جامع كهن است که قدمت آن براساس كتيبه مناره آن، به سال ۴۶۶ ه.ق. می‌رسد.

این پژوهش قصد دارد ضمن بررسی ساختار، اجزا و فضاهای محله میدان‌کهنه، سیر تحول و تکامل این محله تاریخی را مطالعه کند.

محله‌ میدان کهنه کاشان

روش این تحقیق، اسنادی و تفسیری- تاریخی است؛ تالش می‌شود برپایه‌ مطالعات میدانی، وضعیت موجود محله، عناصر شاخص و کاربری‌های آن معرفی شوند.

و براساس منابع معدود تاریخی موجود و نقشه‌های هوایی، وضعیت موجود و ساختار تاریخی مرکز محله شناسایی شود و سپس با محله همنام خود در شهر قم مقايسه شود.

نتایج پژوهش حاکی از این هستند که محله در مسیر معابر تاریخی شکل گرفته و مسجد جامع یکی از اجزای اولیه آن بوده که با تکامل تاریخی محله، توسعه یافته است؛ داراي یک ميدان قديمی به‌عنوان مرکز محله، در مجاورت مسجد جامع بوده که به‌تدریج محله میدان‌کهنه احتمالا از بين رفته است.

مقایسه این محله با همنام خود در قم، مؤید این نکته است که هر دو محله در گذشته دارای میدان و کاربری‌های نسبتا مشابه در اطراف آن بوده‌اند که به مرور زمان، میدان از بین رفته و جای خود را به گذر میدان و کاربری‌های دیگر داده است.

برای دانلود مقاله کلیک کنید

نویسندگان: بابک عالمی، صدیقه کمالی زارچی 

با معماری ایرانی و ویژگی آن بیشتر آشنا شوید

پایان پیام

کد خبر : 281236 ساعت خبر : 8:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات