نخستین هوای پاک پاییزی در تهران بعد از ۴ سال

نخستین هوای پاک پاییزی در تهران بعد از ۴ سال

به گزارش گلونی میانگین شاخص آلودگی هوا در اولین روز از آذر ماه نشان داد که تهرانی‌ها هوایی پاک تنفس کردند. جالب است بدانید که از سال ۹۸ تا الان، هیچ روزی در پاییز نبوده که هوای تهران پاک باشد. اما هوای تهران در اولین روز از آذر ماه امسال چطور پاک شد؟ بله، همه‌مان می‌دانیم! با ناپایداری شرایط جوی و وزش باد.

در این زمینه مسئولان کاملاً با ما هم‌نظر هستند چون مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته که با رشد ناپایداری جوی طی روزهای گذشته و شرایط جوی مساعد، آلاینده‌ها به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کردند.

ما و جناب مدیرعامل در بیان دلیل تمیز شدن هوا نظر مشترکی داریم اما اختلاف نظر ما و مسئولان از جایی شروع می‌شود که درباره دلیل آلودگی هوا حرف می‌زنیم. مثلاً همین جناب مدیرعامل گفته‌اند که به دلیل تداوم شرایط پایدار جوی و عدم وزش باد مؤثر در روزهای قبل‌تر، امکان تهویه مناسب آلاینده‌ها در جو فراهم نبود و هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشت. درواقع بیشتر مسئولان طوری حرف می‌زنند که انگار آلودگی هوا تقصیر پاییز و زمستان و نیامدن باد است!

این نوع جمله‌بندی‌ها گرچه خیلی عادی و تکراری شده‌اند اما هنوز هم می‌توانند حرص امثال ما را درآورند. اینکه می‌بینیم مسئولان هم مثل ما در انتظار باد نشسته‌اند تا شاید کمی از آلودگی هوای کلانشهرها کم شود تلخی غم‌انگیزی دارد.

یعنی آن روز را می‌بینیم که یکی از مسئولان بیاید و بگوید به دلیل فلان کارهایی که فلان سازمان‌ها و نهادها انجام دادند، هوای تهران تمیز شد؟ یا فعلاً به همین دل خوش کنیم که سازمان هواشناسی برای فلان روز بادهای شدیدی پیش‌بینی کرده و قرار است آلودگی هوا کمتر شود!؟

البته برای روزهای آینده همین دل‌خوشی کوچک را هم نداریم چون اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرده که در روزهای آینده با توجه به پایداری هوا، انباشت غلظت ذرات آلاینده، افزایش غبار محلی و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است.

پایان پیام

نویسنده: روح‌ الله احمدی

مریم نادری؛ آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت انسان

کد خبر : 281239 ساعت خبر : 8:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281239
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات