نشانی غلط در حوادث کوهنوردی

نشانی غلط در حوادث کوهنوردی

حوادث کوهستان از جمله حوادثی هستند که می‌توانند جان و سلامت افراد را به خطر بیندازند. گروه‌های امداد کوهستان وظیفه دارند تا در صورت بروز این حوادث، به کمک افراد حادثه‌دیده بشتابند و آنها را از خطر نجات دهند.

به گزارش گلونی در حوادث ناگواری که انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند، معمولا یک اتفاق می‌افتد و آن متهم کردن «نیروهای امدادی» است.

یعنی این طور بیان می‌شود که اگر نیروهای امدادی (هلال احمر، گروه‌های مردمی، امدادونجات کوهستان) زودتر به مصدومین می‌رسیدند آنها زنده می‌مانند.

کسانی با کوهنوردی آشنا هستند و دست‌کم یک بار در برف تا اردوگاه کلکچال هم بالا رفته باشند، می‌‌دانند که امداد در شرایط طوفان میسر نیست و جان امدادگران را به خطر می‌اندازد.

امدادگرانی که انسان هستند و جان دارند و زن و بچه و خانواده دارند. این انتظار که امدادگران باید در طوفان خود را به ارتفاعات بالا برسانند، انتظاری بیهوده و غیرعقلانی است. همان طور که صعود بدون پنچره هوایی غیرعقلانی است. صعود بدون آمادگی جسمانی غیرعقلانی است و صعود بدون وسایل و ابزار و پوشش مناسب غیرعقلانی است.

نه در ایران که در همه جای دنیا، امداد در شرایطی انجام می‌شود که جان امدادگر در خطر نباشد و شرایط برای حمل مصدومین یا رسیدگی به شرایط آنها فراهم باشد.

این یک نشانی غلط است و در حوادثی که گروه‌ها یا افراد در طوفان یا کولاک گیر می‌کنند آن هم در دماوند یا سبلان یا اشترانکوه، خودشان باید از پس موقعیت بربیایند تا شرایط برای امداد فراهم شود.

نشانی غلط در حوادث کوهنوردی

نکاتی برای کاهش خطر حوادث کوهستان

برای کاهش خطر حوادث کوهستان، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • قبل از صعود به کوه، از وضعیت آب و هوا و مسیر صعود آگاه شوید.
  • برای صعود به کوه، تجهیزات و لوازم کافی همراه داشته باشید.
  • از مسیرهای شناخته‌شده و ایمن صعود کنید.
  • در صورت بروز حادثه، خونسردی خود را حفظ کنید و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید.

پایان پیام

نویسنده: نوید ولی زاده

بهمن و اشترانکوه و دوباره حادثه

کد خبر : 282208 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282208
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات