نسب ایل قاجار در طول زمان- قسمت اول

نسب ایل قاجار در طول زمان- قسمت اول

به گزارش گلونی بعد از حمله مغول به ایران تعداد زیادی از قبایل ترک و تاتار روانه این سرزمین شدند. به مرور زمان نژادهای گوناگون ترک و تاتار به هم آمیخته و به سبب محل سکونت یا مناسبات اجتماعی هر قبیله نامی جدید به خود گرفت.

این قبایل خصوصا ترکمانان که تا قبل از حمله تیمور به ایران اکثرا دارای نقشی نظامی بودند، به تدریج نقش‌های سیاسی و حکومتی اختیار کرده و حتی دست به تشکیل حکومت زدند.

ترکمانان آق‌قویونلو نیز زمانی در آذربایجان حکومت کرده و پایه اصلی قدرت صفویه را در همان اوایل کارش بنا نهادند. این دسته یعنی آق‌قویونلوها نام خود را به دسته‌ای از ترکمانان دادند که چندین قرن بعد با عنوان قاجاریه در سیاست ایران ظاهر شدند.

نسب ایل قاجار در طول زمان

حتی اگر نتوانیم قاجارها را ترکمان آق‌قویونلو بدانیم، این نکته مبرهن است که قاجار ترکمن بودن را مایه‌ی افتخار خویش می‌دانست. به همین دلیل بعد از قدرت گرفتن و به تخت و تاج رسیدن القاب قویونلو و دولو را همچنان برای خود حفظ کردند.

سلاطین نخستین صفوی که از جانب مادر قرابتی با ترکمانان داشتند، ترکمانان ساکن حوالی رود ارس را برای مرزبانی و حفاظت از خاک ایران گماشته بودند. آنگونه که می‌دانیم ایل قاجار نیز در برابر تعهدات خود به صفویان وفادار بوده است.

هنگامی که قاجار مامور حفظ سرحدات ایران در گرگان شد، به زندگی شبانی خویش در کنار رود گرگان و اترک ادامه داد. عده‌ای از قبایل در این دوران در حوضه‌ی علیای رود گرگان ساکن شده و به یوخاری‌باش معروف شدند و عده‌ی دیگر در حوضه‌ی سفلی ساکن و به اشاقه‌باش شهرت پیدا کردند.

بعدها دسته اول یعنی یوخاری‌باش به دولو و دسته دوم یعنی اشاقه‌باش به قویونلو شناخته شدند.

با گلونی همراه باشید تا در قسمت بعدی این یادداشت ببینیم آیا قاجار تا زمان به دست گرفتن قدرت چه فراز و نشیبی را در تاریخ خود سپری کرده است.

آرتور پادشاه افسانه‌ای قرون وسطا

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 281960 ساعت خبر : 4:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281960
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات