ورود ایرانسل به نسل ۵.۵ شبکه تلفن همراه

ایرانسل باز هم رکورد سرعت اینترنت در ایران را شکست

ورود ایرانسل به نسل ۵.۵ شبکه تلفن همراه

از نسل ۵.۵ شبکه تلفن‌همراه «۵G-Advance» در شبکه ایرانسل در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ رونمایی شد. همچنین ایرانسل با انجام تست سرعت در نسل ۵.۵ تلفن‌همراه و ثبت رکورد ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم رکورد سرعت اینترنت ایران را شکست.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی ایرانسل، در آخرین روز از نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ و با حضور دکتر امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از نسل ۵.۵ شبکه تلفن‌همراه «۵G-Advance»، در شبکه ایرانسل رونمایی شد. همچنین در این رویداد، ایرانسل با انجام تست سرعت در نسل ۵.۵ تلفن‌همراه و ثبت سرعت دانلود نزدیک به ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم رکورد سرعت اینترنت ایران را شکست.

نسل ۵.۵ شبکه تلفن‌همراه ایرانسل که نسل تکامل یافته ۵G و تسهیل کننده گذار از نسل پنج به نسل۶ است، روی فرکانس ۲۶.۵ تا ۲۷.۵ گیگاهرتز راه‌اندازی شده و از ۸۰۰ مگاهرتز پهنای باند (چهار کریر ۲۰۰ مگاهرتزی)، استفاده می‌کند.

این نسل نسبت به نسل پنج، ۱۰ برابر سرعت بیشتری را به همراه دارد به صورتی که سرعت دانلود آن به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن به ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

همچنین در این نسل، تا ۱۰ برابر کاربران بیشتری می‌توانند به آن متصل شوند و قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که برای اتصال تعداد کاربرهای بالا در محیط‌های بسته مانند مراکز خرید و کاربرد در صنایعی که نیاز به ارتباطات Real Time دارند، گزینه کارآمد و مناسبی است.

ورود ایرانسل به نسل ۵.۵ شبکه تلفن همراه

تکنولوژی به کار رفته در این نسل جدید شبکه تلفن‌همراه ایرانسل، mmWave است و آنتن‌های مورد استفاده در آن از نوع آنتن با تعداد المان زیاد (ELAA) است. تعداد المان‌های آنتن در این نسل تا ۵۲۸ عدد افزایش پیدا کرده که عملکرد آنتن را بسیار بالاتر می‌برد.

لاجوردی در مراسم افتتاح این نسل جدید شبکه تلفن‌همراه ایران و در پاسخ به درخواست ایرانسل مبنی بر واگذاری باند میلیمتری که به تجاری‌سازی این نسل کمک می‌کند، گفت: باندل کردن این نسل جدید ارتباطی با سایر زیرساخت‌ها از جمله سرویس فیبرنوری، توسعه آینده ارتباطات کشور را به همراه دارد.

دولت برای واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ با هدف توسعه نسل‌های جدید شبکه تلفن‌همراه که به توسعه شبکه ملی اطلاعات منجر می‌شود، تلاش می‌کند و واگذاری موج‌های میلیمتری هم یکی از شاخص‌های میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود که قطعا تا انتهای سال آینده، این واگذاری را خواهیم داشت.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده ۵G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، که از سال ۱۳۹۵مطالعه روی ۵G را با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی آغاز کرده و در سال ۱۳۹۶، توانسته بود نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌همراه را در حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات انجام دهد، با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا، در اول مرداد ۱۳۹۹، موفق شد نخستین سایت تجاری ۵G ایران را راه‌اندازی کند.

ایرانسل در ادامه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، آمار سایت‌های نسل پنج خود را به «۹» سایت رساند و از ابتدای سال ۱۴۰۱، پروژه «توسعه فراگیر ۵G در سراسر ایران» را آغاز کرد. به این ترتیب، سایت‌‌های جدید نسل پنج ایرانسل، یکی پس از دیگری، در جای‌جای ایران قد برافراشتند.

در ادامه پروژه فوق و با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان فنی ایرانسل و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز، ششصدمین سایت ۵G ایران که توسط ایرانسل در شهر بابل راه‌اندازی شده بود، به صورت آنلاین توسط رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

ششصدوپنجاهمین سایت ۵G ایرانسل نیز ۲۹ مهر ۱۴۰۲ و همزمان با سالروز راه‌اندازی ایرانسل، در حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی ایرانسل، توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل به بهره‌برداری ‌رسید.

ایرانسل در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ نیز با اعلام رسیدن تعداد سایت‌های ۵G به عدد ۷۰۰ در شهرهای مختلف ایران، رکورد سرعت اینترنت ایران در شبکه نسل ۵.۵ را، با ثبت عدد نزدیک به ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم شکست.

اخبار ایرانسل را از این لینک می‌توانید بخوانید

پایان پیام

کد خبر : 281955 ساعت خبر : 0:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=281955
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات