تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

کابل ها انواع مختلفی دارند. یکی از پرکاربردترین انواع کابل ها آرموردار است با انواعی که آرمور ندارند. پیش از آنکه بخواهید از هر کدام از این کابل ها استفاده کنید باید تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور را بدانید. در شرایطی که بخواهید در محیط‌‌های پرخطر و در معرض آسیب‌های مکانیکی از کابل استفاده کنید، قطعا کابل های آرموردار بسیار مهم است. در این مقاله درباره تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور به طور کامل خواهیم پرداخت.

 کابل آرموردار چیست؟

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟
تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

کابل آرموردار به کابل هایی گفته می‌شود که به اصطلاح در آن یک زره یا سلاح وجود دارد. این کابل ها دارای لایه‌ای محافظ از جنس آلومینیوم یا سیم فولادی است که زیر روکش قرار می‌گیرد از همین رو مقاومت کابل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این کابل ها دارای قدرت هادی بالایی است که می‌توان به راحتی از آن در محیط‌های پر خطر استفاده کرد. از مهمترین ویژگی‌های کابل های دارای آرمور می‌توان به محافظت بیشتر از هسته کابل اشاره کرد که آن را در برابر ساییدگی یا قطع شدن حفظ کند. علاوه بر اینکه لایه‌های محافظ آرمور انعطاف پذیری این کابل ها را نیز افزایش می‌دهد. در ظاهر این کابل ها یک لایه شیاردار وجود دارد که در آن فلز نازک ضد آب ایجاد شده. ژاکت بیرونی آن نیز از جنس پلاستیک است که در برابر جویده شدن توسط حیوانات موذی یا ساییدگی مقاوم است.

زمانی که محیط مورد استفاده برای کابل پرخطر باشد و این امکان وجود داشته باشد که کابل ها آسیب ببینند استفاده از کابل‌هایی که مقاومت بالایی دارند، ضروری است. به طور مثال از کابل های معمولی نمی‌توان برای زیر خاک یا حتی داخل آب استفاده کرد. اما انواع مختلف کابل های آرموردار این امکان را می دهد که نه تنها در خاک یا آب بلکه در محیط‌های اسیدی و شیمیایی یا روغنی نیز میتوان ازآن استفاده کرد.

در واقع کابل های آرموردار به دلیل مقاومت بالا باعث ایمنی کابل از آسیب‌های احتمالی می‌شود. بدون اینکه در عملکرد کابل و انعطاف‌پذیری آن خللی وارد شود. از همین رو می توان از این کابل ها در پروژه‌های مختلف و برای محیط هایی با آسیب‌های احتمالی مکانیکی و فیزیکی مانند وجود حیوانات جونده یا… به راحتی استفاده کرد.

کابل های آرموردار در واقع کابل های مسلح و زره‌داری هستند که تمام این ویژگی‌ها را برای این کابل ایجاد می‌کند.

کاربردهای کابل آرموردار

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟
تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور چیست؟

از مهمترین کاربردهای کابل های آرموردار می‌‌توان به استفاده از آن در محیط های پرخطری که امکان آسیب به کابل ها وجود دارد اشاره کرد. خارج از دیوار یا در محیط‌هایی که آسیب مکانیکی می‌تواند کابل ها را تهدید کند. در این شرایط از کابل های آرمورداری که نوار فلزی در آن وجود دارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در نظر داشته باشید که با توجه به نوع کابل های آرموردار انواع مختلفی نیز وجود دارد. هر کدام از انواع کابل های آرموردار کاربرد خاصی دارند و در واقع برای اهداف مختلف تولید می‌شوند. هر چه محیط ها تخصصی‌تر باشد، کابل مورد استفاده نیز باید مقاومت بالاتری داشته باشد.

از مهمترین کاربردهای کابل های آرموردار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده در محیط های پر گرد و غبار، در معرض مواد روغنی، شیمیایی و…
  • مورد استفاده در محیط های مرطوب
  • مورد استفاده برای محیط هایی با احتمال وجود حیوانات موذی
  • قابل استفاده برای تاسیسات داخلی و خارجی ساختمان
  • قابل استفاده به صورت زیر زمینی، داخل آب یا داکت
  • مورد استفاده در محیط های نفت و گاز و پتروشیمی

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور

با توضیحات گفته شده، حالا می‌دانید که تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور به چه مواردی مربوط است. به طور خلاصه تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور را در لایه محافظ اضافه‌ای دانست که در کابل های فیبر نوری استفاده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا کابل آرموردار گران‌تر از کابل های بدون آرمور باشد. البته در نظر داشته باشید که کابل های آرمورداری که در آن زره فولاد و آلومینیوم به کار رفته ارزان‌تر از کابل هایی است که در زره آن کولار  به کار رفته به مراتب هزینه بیشتری دارد.

 نتیجه گیری

استفاده از کابل های مختلف برای محیط هایی که در معرض آسیب‌های محیطی است، نیازمند دقت و حساسیت بالایی است.کابل های آرموردار یکی از انواع پرکاربرد کابل هایی است که می‌توانید برای مقابله با این آسیب‌ها استفاده کنید. برای خرید با کیفیت‌ترین کابل های آرموردار باید از شرکت‌های معتبر خرید کنید. فروشگاه اینترنتی شرکت برق زوم دارنده نمایندگی معتبر بسیاری از برندهای با کیفیت مانند کابل خراسان است که می توانید با کیفیت‌ترین کابل های آرموردار را به صورت اینترنتی از آن خریداری کنید.

آگهی در گلونی

کد خبر : 282491 ساعت خبر : 1:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282491
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات