سعید عزت‌ اللهی و خلیج فارس؛ فوتبال مرکز روایت‌ها

سعید عزت‌ اللهی و خلیج فارس؛ فوتبال مرکز روایت‌ها

در کنفرانس خبری پیش از بازی حساس ایران و قطر، سعید عزت‌اللهی، بازیکن ملی پوش ایران، در اعتراض به انتخاب داور عرب زبان برای بازی، نام «خلیج فارس» را به کار برد. این اتفاق در حالی رخ داد که در سال‌های اخیر، برخی کشورهای عربی تلاش کرده‌اند نام دیگری برای این پهنه آبی جا بیندازند.

سخنان عزت‌اللهی از نام خلیج فارس در رسانه‌های ایرانی و عربی به سرعت منتشر شد و واکنش‌های مختلفی در پی داشت. ‌بسیاری از ایرانیان این اقدام را ستودند و آن را نشانه‌ای از هویت ملی و غیرت ایرانی دانستند. در مقابل، برخی رسانه‌های عربی به ‌این موضوع اعتراض کردند.

اما این اتفاق فقط یک موضوع ساده زبانی نیست. در واقع، در پس این ماجرا، نوعی رقابت در روایت‌های ژئوپلیتیک هم وجود دارد. قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت های آسیا ۲۰۲۳، تلاش می‌کند تا روایت خود را از منطقه به جهانیان ارائه دهد. این روایت شامل نامگذاری خلیج فارس هم می‌شود.

هدف قطر از این کار فقط برگزاری یک رویداد ورزشی نیست. این کشور قصد دارد از این فرصت برای ارتقای جایگاه خود در منطقه و جهان استفاده کند. قطر با نامگذاری خلیج فارس آن را به عنوان یک ابزار سیاسی برای به چالش کشیدن حاکمیت ایران بر این جزایر پهنه آبی مورد استفاده قرار می‌دهد.

سعید عزت‌ اللهی و خلیج فارس؛ فوتبال مرکز روایت‌ها

بنابراین، بازی ایران و قطر شاید فقط یک مسابقه فوتبال نیست. این بازی در واقع عرصه‌ای برای رقابت دو روایت متفاوت از منطقه است. در این میان، استفاده عزت‌اللهی از نام خلیج فارس، نه فقط یک اقدام ملی گرایانه، بلکه دفاع از هویت و تاریخ ایران بود.

حالا باید منتظر ماند که آیا فینالی تمام عربی برگزار می‌شود یا ایران جلوی آرزوی فینالی عربی را می‌گیرد.

هر چه هست امروز ورزشگاه در اختیار قطری‌‌هاست و میزبان از همه داشته‌هایش برای بردن استفاده می‌کند.

این بازی از روزهای قبل و خارج از زمین مسابقه شروع شده است.

پایان پیام

سعید نفیسی؛ خلیج فارس در متون یونانی و لاتین و تازی

کد خبر : 282517 ساعت خبر : 11:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282517
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات