فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب

فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب

به گزارش گلونی فناوری اونکا یک فناوری جدید هیجان‌انگیز دریایی ممکن است به زودی آب شیرین کافی برای تامین کل شهرها را فراهم کند و مستقیماً از اقیانوس می‌آید.

فناوری اونکا، یک استارت آپ کانادایی، سیستم جدیدی را برای تبدیل آب غیرقابل آشامیدن دریا به آب شیرین تمیز برای مبارزه با کمبود در سراسر جهان توسعه داده است.

دستگاه نمک زدایی آب Oneka در حال حاضر مخازن آب را در مکان‌هایی مانند کالیفرنیا و شیلی پر می‌کند و برنامه‌هایی برای گسترش بیشتر دارد.

بحران آب شیرین جهان

بدون آب شیرین، نمی‌توانیم زنده بمانیم، اما حقیقت این است که به اندازه کافی برای دور زدن وجود ندارد. کمتر از ۳ درصد از آب زمین قابل شرب است. اگر حجم آب جهان ۱۰۰ لیتر بود، ذخیره آب آشامیدنی و شیرین ما فقط به نصف قاشق چایخوری می‌رسید.

نه تنها این، بلکه در سال ۲۰۲۳، ما ارزش یک سال منابع زمین را تنها در ۷ ماه مصرف کردیم. با اندکی موجود، ما هنوز مقدار زیادی را هدر می‌دهیم، و دقیقاً به همین دلیل است که یک فرآیند نمک زدایی پایدار برای یافتن راهی برای استفاده از این منبع عظیم آب دریا بسیار مهم است.

کمبود آب بسیار واقعی است. اخیراً مواردی اتفاق افتاده است که بر این کمبود افزوده است:

  • خشکسالی و تغییرات اقلیمی
    در سال‌های اخیر، افزایش گرمایش جهانی وضعیت آب را تشدید کرده است و باعث خشکسالی، بارندگی‌های نامنظم و تبخیر آب با سرعت بسیار بیشتری شده است.
  • مدیریت ضعیف آب
    در دنیایی که منابع محدود است، سیستم‌های مدیریت آب مناسب و موثر حیاتی است. با این حال، ما همیشه به نتیجه نمی‌رسیم. اغلب اوقات، نبردهای سیاسی و مسائل مالی، مسئله نیازهای اساسی انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  • آلودگی آب
    بیش از ۸۰ درصد از آب‌های کثیف و استفاده شده در جهان بدون تمیز کردن یا تصفیه به محیط باز می‌گردد. این آب به همه چیز از فاضلاب و آفت کش‌ها گرفته تا مواد شوینده آلوده است. این باعث کاهش عرضه آب محدود ما می‌شود.

دستگاه آب شیرین کن اونکا چیست؟

دستگاه جدید Oneka یک راه حل پایدار و بدون کربن برای بحران جهانی آب است. این یک سیستم جدید شگفت‌انگیز است که می‌تواند مقادیر زیادی از آب دریا را به آب شیرین آشامیدنی بدون هیچ گونه اختلالی در محیط زیست تبدیل کند.

ماموریت چشمگیر Oneka این است که «… تبدیل اقیانوس‌ها به منبع آب پایدار و مقرون به صرفه.» مطمئناً کار آسانی نیست، اما با این وجود یک کار انگیزشی است.

فنآوری مدرن نمک زدایی

دو روش سنتی در کارخانه‌های آب شیرین کن در سراسر جهان استفاده می‌شود.

  • تقطیر حرارتی: این فرآیند شامل تبخیر آب دریا است که باعث جدا شدن طبیعی آب از نمک می‌شود. سپس آب را می‌توان به حالت آشامیدنی تبدیل کرد. این فرآیند، اگرچه هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های سنتی دارد، اما انرژی بر است و کیفیت آب پایین تری نسبت به روش‌های دیگر تولید می‌کند.
  • اسمز معکوس: این فرآیند چند مرحله ای اساساً با صاف کردن آب دریا از طریق غشایی با سوراخ‌هایی به اندازه کافی بزرگ برای عبور آب، اما برای نفوذ نمک بسیار کوچک عمل می‌کند. پس از مدتی تصفیه بیشتر، سیستم منبع آب آشامیدنی تولید می‌کند.

سیستم متعارف: پیش تصفیه، اسمز معکوس و پس از تصفیه همگی به انتشار کربن کمک می‌کنند.

اگرچه این روش‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما مطلوب ترین رویکرد نیستند. آنها هر دو سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند و انتشار کربنی را تولید می‌کنند که به گرمایش جهانی کمک می‌کند. این روش‌ها نیز پرهزینه هستند و در نهایت، فاضلابی تولید می‌کنند که به اندازه کافی نمک برای نابودی حیات دریایی را  دارا  می‌باشد.

محلول نمک زدایی اونکا چگونه کار می‌کند؟

ماشین‌های اونکا واحدهای شناوری هستند که به بستر دریا در مناطقی با امواج زیاد متصل شده‌اند. آنها از قدرت امواجی که حداقل ۱ متر ارتفاع دارند برای کشیدن آب دریا استفاده می‌کنند. حرکت کوبشی شناورهای سوار بر امواج، آب جمع‌آوری‌شده را از طریق یک سیستم نمک‌زدایی اسمز معکوس که درست به داخل شناور تعبیه شده است رانده می‌شود.

نیروی موج سپس آب شیرین را به یک نیروگاه مستقر در خشکی پمپ می‌کند. سیستم Oneka: فرآیند نمک‌زدایی تا حد زیادی انتشار کربن را کاهش می‌دهد.

فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب
فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب

بویه‌های اونکا چه تفاوتی با سایر محلول‌های نمک زدایی دارند؟

فاضلابی که از فرآیند نمک‌زدایی که سیستم اونکا ایجاد می‌کند، تا حدودی به اندازه آنچه با روش‌های سنتی ایجاد می‌شود، شور است. هنگامی‌که در اقیانوس آزاد ریخته می‌شود، به سرعت از بین می‌رود و هیچ آسیبی به زندگی دریایی وارد نمی‌کند.

علاوه بر این، فرآیند نمک‌زدایی به عنوان بخشی از سیستم  اونکا اتفاق می‌افتد. این امر انتشارات ناشی از عملیات اسمز معکوس معمولی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب
فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب

دستگاه آب شیرین کن اونکا چقدر آب می‌تواند تامین کند؟

دستگاه‌ها در سه سایز مختلف عرضه می‌شوند.

  • کلاس Ice Cube کوچکترین مدل است. این واحد با تمرکز بر شرایط فاجعه، می‌تواند روزانه ۱ متر مکعب یا حدود ۱۰۰۰ لیتر آب شیرین تولید کند.
  • Iceberg Class یک واحد متوسط ​​است که می‌تواند برای تامین استراحتگاه‌ها و جوامع ساحلی استفاده شود. می‌تواند روزانه ۵۰ متر  مکعب آب شیرین تولید کند. یعنی حدود ۵۰۰۰۰ لیتر.
  • واحد Glacier Class هنوز در دست توسعه است. این بزرگترین شناور Oneka با ظرفیت تولید ۵۰۰ متر مکعب یا حدود ۵۰۰۰۰۰ لیتر آب شیرین در یک روز خواهد بود. این برای تامین کل شهر کافی است.

آیا فناوری آب اونکا می‌تواند راه حلی برای کمبود آب باشد؟

در حالی که راه حل نمک‌زدایی فناوری اونکا در حال حاضر آزمایشی است، جامعه شناورهای آب شیرین کن اونکا می‌تواند به طور بالقوه کمبود آب را مهار کند.

فقط زمان نشان خواهد داد که این فناوری جدید چقدر در تلاش برای پایان دادن به بحران جهانی آب تأثیرگذار خواهد بود، اما کاربردهای بالقوه آن بی‌پایان است.

در جریان آتش‌سوزی‌های جنگلی در اوت ۲۰۲۲ در مائوئی،‌هاوایی، منابع آب کاهش یافت و آتش‌نشانان بدون آب تنها  تنوانستند به تماشای آتش‌سوزی شهر نگاه کنند.

اگرچه این جزیره توسط اقیانوس آرام وسیع احاطه شده است، اما آب شور برای آتش‌سوزی با این بزرگی قابل استفاده نیست زیرا تجهیزات آتش‌نشانی فلزی را  دچار خوردگی کرده و تمام خاک شور باعث می‌شود که حیات گیاهی نابود و غیر قابل احیا شود.

چند سال قبل از آن، در سال ۲۰۱۸، منبع آب برای کیپ تاون، آفریقای جنوبی به قدری کم شد که تنها قوانین سختگیرانه مصرف آب مانع از تبدیل شدن آن به اولین مرکز شهری مدرن و بزرگ شد که به طور کامل با کمبود آب مواجه شد.

اگرچه این شهر با بیش از چهار میلیون نفر در سواحل اقیانوس اطلس جنوبی قرار دارد، اما این حجم اب  به دلیل شوری قابل استفاده نیست.

تصور کنید اگر راه حل نمک زدایی Oneka مورده استفاده قرار می‌گرفت، این داستان‌ها چقدر متفاوت می‌توانستند پایان پیدا کنند.

فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب
فناوری اونکا راه حلی برای کمبود آب

حالا تصور کنید که یک  مجموعه  رهگیر در کنار هم با این شناورها چه کاری انجام خواهند داد. رهگیرها ربات‌های هوش مصنوعی هستند که توسط پاکساز اقیانوس ساخته شده‌اند و می‌توانند روزانه ۵۰۰۰۰ کیلومتر زباله را از اقیانوس‌ها پاک کنند. از یک طرف آب شیرین ایجاد می‌کنید و از طرف دیگر اقیانوس‌ها را تمیز می‌کنید.

ناگهان، ما در اینجا دنیای بسیار الهام‌بخشی داریم. در مجموع معامله بدی نخواهد بود!

جملات الهام بخش

«هیچ کس نباید نگران باشد که آیا آب تمیز است یا اینکه آب آنها تمام می‌شود. هیچ کودکی نباید بزرگ شود که نداند آب تمیز چیست یا هرگز نداند آب روان چیست. همه ما در صورت نیاز به این حق آبه داریم.»

«بسیاری از مردم فکر نمی‌کنند آب زنده است یا روح دارد.»

باید با آب با احترام رفتار شود. حقوق آن باید به رسمیت شناخته شود و احترام گذاشته شود، همانطور که برای مردم و حیوانات احترام قائلیم.

پایان پیام

تهیه و تدوین: مصیب شیرانی، پژوهشگر و فعال محیط زیست

منبع : جوی ال. مگنوسون

https://inspiringclick.com/2023/10/coral-reef-restoration-with-ai

کد خبر : 282728 ساعت خبر : 4:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282728
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات