چرا دادن نان و ته مانده برنج به پرندگان اشتباه است؟

چرا دادن نان و ته مانده برنج به پرندگان اشتباه است؟

به گزارش گلونی در میان هیاهوی شهرها و لابه‌لای صدای ماشین‌ها هنوز آن قدر خوش اقبال هستیم که پرنده‌ها را در پارک یا لبه پنجره دفتر کار یا در حیاط خانه‌مان ببینیم. و درست در همین زمان است که تصمیم می‌گیریم تکه‌ای از لقمه نان یا ته‌مانده برنج خود را برای پرنده‌ها بریزیم تا آنها هم گرسنه نمانند.

اما باید بدانیم این عادتی است که باید آن را ترک کرد. اما چرا دادن نان و ته مانده برنج به پرندگان اشتباه است؟

نان‌های ما دارای ترکیباتی از قبیل نمک، مخمر و گلوتن است. عناصری که عموما بدن پرندگان قادر به هضم درست آن‌ها نیست و وقتی در حجم بالا مصرف شود آن‌ها را دچار بیماری‌هایی می‌کند که سندروم بال فرشته یک مثال از آن‌هاست.

نوعی اختلال که در آن محل اتصال بال به بدن پیچ خورده و باعث می‌شود بال در حالت نشسته چسبیده به بدن قرار نگیرد و این تغییر شکل در پرواز پرنده نیز اشکال ایجاد می‌کند. این سندرم به ویژه اردک‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، نان کهنه و برنج در بدن پرنده می‌تواند به محلی برای تکثیر باکتری تبدیل شود که آن هم می‌تواند منجر به بیماری‌هایی شود.

بوتولیسم یکی از بیماری‌های آن‌ها با منشا باکتریایی است. از طرف دیگر، خمیر نان وقتی به بزاق دهان پرنده آغشته می‌شود پف کرده و حالت چسبنده پیدا می‌کند که این می‌تواند باعث خفگی پرنده شود.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که نان‌ها فاقد ویتامین و مواد معدنی لازم برای پرندگان است.

آن‌ها را سیر می‌کند ولی جایگزین رژیم غذایی متنوع آن‌ها نمی‌شود و دچار کمبود مواد مغذی حیاتی خواهند شد. موادی که بدن آن‌ها برای رشد، تولیدمثل، پرواز و مهاجرت به آن‌ها نیاز دارد.

در گزارش‌های سالیانه پرنده شناسان و مراکز حفاظت از حیات وحش، منشا بسیاری از بیماری‌های پرندگان نان معرفی می‌شود.

به همین دلیل است که در حال حاضر در بسیاری از کشورها غذا دادن به پرندگان ممنوع است و جرایم سنگینی به دنبال دارد.

در شیخ‌نشین دوبی این جریمه بیش از ۲۰۰ درهم است. در ونیز هم سنت دیرینه غذا دادن به کبوتران ممنوع شده حتی فروش و توزیع دانه نیز برای تغذیه پرندگان ممنوع است عدم رعایت این ممنوعیت جریمه‌ای تا مبلغ ۷۰۰ یورو به دنبال دارد و در آلمان برای جلوگیری از عدم ایجاد تغییر و اختلال در عادات زیستى و تغییر اکوسیستم، غذا دادن به پرندگان جریمه ۵۰۰۰ یورویی دارد.

آیا بهتر نیست با کاشت و حفاظت از درختان بومی و فضای سبز شهری هم پرندگان را بیشتر خوشحال کنیم و هم حشراتی را که درنهایت طعمه پرندگان خواهند شد؟

غذارسانی به حیوانات باعث آسیب به آنها می‌شود؟

پایان پیام

نویسنده و مترجم: پریسا شوکتی

منابع:

monjardinmamaison.maison-travaux.fr

fr.wikipedia.org

focus.hidubai.com

www.afar.com/magazine/7-surprisingl

www.fardanews.com

Lovette, I.J., Fitzpatrick, J.W, (2016) Handbook of Bird Biology, Cornell University, UK

کد خبر : 282797 ساعت خبر : 10:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282797
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات