لاک پشت ها چقدر عمر می‌کنند و چرا اینقدر مهم هستند؟

لاک پشت ها چقدر عمر می‌کنند و چرا اینقدر مهم هستند؟

به گزارش گلونی هنگامی که جاناتان لاک پشت غول پیکر سیشل در سال ۲۰۲۲ به ۱۹۰ سالگی شد، جشن زیادی برگزار شد.

اگرچه تاریخ دقیق تولد او مشخص نیست، اما زمانی که او را از خانه‌اش در جزایر سیشل در ساحل شرقی آفریقا بردند، کاملا بالغ بود. سیشل غول پیکر در حدود ۵۰ سالگی به بلوغ می‌رسد. این تاریخ جوجه ریزی او را در دهه ۱۸۳۰ قرار می‌دهد.

با این حال، برخی از مراقبان او معتقدند که او در واقع بسیار بزرگتر از آن است. جاناتان به عنوان قدیمی‌ترین لاک پشت شناخته شده جهان شناخته می‌شود، اما او تنها نیست.

لاک پشت‌ها در سراسر جهان به دلیل اقامت طولانی مدت خود در این زمین شناخته شده‌اند. این مهم‌تر از آن چیزی است که ما ممکن است به طور کامل بدانیم، زیرا لاک پشت‌ها یکی از معدود حیوانات روی زمین هستند که قدرت ایجاد، تغییر، محافظت و حتی تخریب یک زیستگاه را دارند.

این یک تاثیر بزرگ برای چنین موجود کندی است، و به همین دلیل است که پروژه‌های لاک پشت گالاپاگوس برای پروژه‌های حفاظت از لاک پشت در جزایر گالاپاگوس بسیار پر اهمیت هستند.

به نظر می‌رسد که زنده نگه داشتن این گونه شگفت انگیز برای صدها سال می‌تواند مزایای عمیقی برای اکوسیستم داشته باشد.

لاک پشت‌ها چقدر عمر می‌کنند؟

تشخیص سن لاک پشت‌ها می‌تواند دشوار باشد زیرا این موجودات به طور معمول از بیشتر انسان‌ها بیشتر عمر می‌کنند.

علاوه بر این، تاریخ تولد برای لاک پشت‌های وحشی به ندرت قابل  تشخیص است. دانشمندان میانگین طول عمر یک لاک پشت را بین ۸۰ تا ۱۵۰ سال می‌دانند. حتی تصور می‌شود که عمر برخی از آنها به ۲۵۰ سال می‌رسد.

اگرچه همه اینها تخمین‌ها هستند، اما دور از حدس و گمان هستند. لاک پشت‌ها چندین سرنخ مختلف در مورد مدت زمانی  زیستنشان  (طول عمرشان)ارائه می‌دهند.

چگونه سن لاک پشت‌ها را تشخیص دهیم

ردیابی سن لاکپشت‌های اسیر بسیار ساده‌تر است زیرا شرایط آنها قابل نظارت است و دانشمندان عموماً اطلاعات زیادی برای ادامه دارند. این مورد در مورد جاناتان لاک پشت غول پیکر سیشل بود.

هنگامی‌که لاک پشت‌ها تحت نظر نیستند، روش‌های دیگری برای کمک به دانشمندان برای تعیین سن لاک پشت مورد نیاز است.

پوسته: دانشمندان می‌توانند پوسته لاک پشت را برای سرنخ‌هایی مطالعه کنند. افراد مسن‌تر نسبت به لاکپشت‌های جوان پوسته‌های صاف‌تر و با جزئیات کمتری دارند. این به این دلیل است که آنها دهه‌ها آب و هوا و فرسودگی را تجربه کرده‌اند. با این حال، این ممکن است در مورد لاک پشت‌هایی که در پناهگاه اسارت زندگی کرده‌اند، چنین نباشد.

رفتار: مانند بسیاری از موجودات، لاکپشت‌های مسن‌تر نسبت به دوران جوانی خود انرژی کمتری خواهند داشت. دانشمندان می‌توانند یک لاک پشت را تماشا کنند تا ببینند چقدر زمان صرف استراحت می‌کند.

هر چه مدت زمان استراحت یک لاک پشت بیشتر باشد، احتمال پیری آن بیشتر می‌شود (به نظر می‌رسد ما ممکن است با لاک پشت‌هایی که در ابتدا فکر می‌کردیم اشتراکات بیشتری داشته باشیم).

برچسب‌گذاری: دانشمندان همچنین در مورد روند پیری لاک پشت مطالعه کرده‌اند. دانشمندان لاک پشت‌های وحشی را در سن کمتر از دو سالگی صید می‌کنند. آنها آن را با علامتی روی پوسته اش به طبیعت رها می‌کنند تا بتوانند بعداً آن را تشخیص دهند.

وقتی دوباره آن را می‌گیرند، می‌توانند مشاهدات و یادداشت‌هایی در مورد چگونگی تغییر آن با افزایش سن داشته باشند. از این داده‌ها می‌توان برای تخمین رشد افراد دیگر استفاده کرد.

رشد قارچ: لاک پشت‌های وحشی اغلب روی پوسته خود رشد قارچ دارند. چه مقدار قارچ وجود دارد و چه نوع قارچی می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد مدت زمان حضور یک لاک پشت ارائه دهد. این روش زمانی که در کنار سایر روش‌های تعیین سن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشترین دقت را دارد.

استخوان‌ها: دانشمندان می‌توانند لایه‌های رشد استخوان‌های لاک پشت را برای تخمین سنی بسیار دقیق مطالعه کنند. البته این مطالعه فقط روی لاکپشت‌های مرده قابل انجام است، زیرا برای بازیابی استخوان‌ها نیاز به تشریح حیوان است.

همه این روش‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا سن لاک پشت‌ها را تشخیص دهند. با این حال، شاید سوالات مهمتر این باشد که چه چیزی به آنها اجازه می‌دهد تا این مدت عمر کنند.

چرا لاک پشت‌ها اینقدر عمر می‌کنند؟

محققان چندین تئوری در مورد اینکه چرا لاک پشت‌ها اینقدر عمر می‌کنند و به کندی پیر می‌شوند، ارائه کرده‌اند. این شامل واریانس‌های ژنتیکی، متابولیسم لاک پشت‌ها، پوسته آن و همچنین محیط آن می‌شود.

واریانس‌های ژنتیکی: دانشمندان واریانس ژنتیکی را در لاک پشت‌ها کشف کرده‌اند. این تفاوت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین توانایی شگفت انگیزی برای سرکوب سرطان به آنها می‌دهد. این تفاوت ژنتیکی به سادگی احتمال مرگ لاک پشت بر اثر بیماری را کاهش می‌دهد.

رشد مداوم: لاک پشت‌ها بسیار عمر می‌کنند و این به دلیل تجدید و بازسازی سلولی است که تا زمانی که رشد اتفاق می‌افتد ادامه می‌یابد.

متابولیسم: متابولیسم کندتر لاک پشت به آنها اجازه می‌دهد تا انرژی را با سرعت کمتری بسوزانند. آنها کندتر نفس می‌کشند و ضربان قلب آنها کمتر از بسیاری از حیوانات دیگر است. این به اندام‌های داخلی آنها اجازه می‌دهد تا آهسته تر کار کنند و عمر طولانی تری داشته باشند.

پوسته: دانشمندان مشاهده کرده‌اند که حیواناتی که صدف دارند معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. این زره سخت از آنها در برابر شکارچیان محافظت می‌کند. از آنجایی که آنها مجبور نیستند برای محافظت از خود تلاش کنند، انرژی بیشتری برای صرف عمر طولانی دارند.

محیط زیست: مطالعات نشان داده است که لاکپشت‌های در اسارت مانند لاکپشت‌هایی که در حیات وحش زندگی می‌کنند، با افزایش سن، تلفات بیشتری را تجربه نمی‌کنند. در اسارت، آنها مجبور نیستند انرژی خود را صرف جستجوی غذا یا آب کنند. که انرژی بیشتری برای پر کردن سلول‌های آنها باقی می‌گذارد.

هر چیزی که باعث عمر طولانی آنها شود، به آنها اجازه می‌دهد تا آنقدر در اطراف بمانند تا یکی از مهم ترین گونه‌های روی زمین باشند.

چرا لاک پشت‌ها مهم هستند؟

لاک پشت‌ها در اطراف ما هستند. آنها در همه قاره‌ها به جز استرالیا و قطب جنوب وجود دارند. پس جای تعجب نیست که آنها راه خود را به قلب بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان باز کرده‌اند.

البته معروف‌ترین نمونه آن، افسانه یونان باستان ازوپ درباره لاک پشت و خرگوش است.

لاک پشت در نقاشی‌های غار، ادبیات باستانی، و افسانه‌ها و داستان‌های خلقت در سراسر جهان ظاهر شده است.

هند، چین و بومیان آمریکای شمالی، همگی افسانه‌هایی دارند که لاک پشت را در ساختن جهان یا نگه داشتن آن بر پشت خود نشان می‌دهد. این لاک پشت در داستان‌های باستانی یونان، مصر باستان و پلینزی نیز دیده می‌شود.

با این حال، مهمترین جایگاه آنها در دنیای مدرن نقش آنها به عنوان یک گونه اصلی است.

لاک پشت‌ها یک گونه کلیدی هستند

لاک پشت گالاپاگوس به عنوان یک گونه اصلی شناخته شده است. این هر گونه ای است که تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست خود دارد. هنگامی‌که یک گونه کیستون حذف می‌شود، محیط به طور قابل توجهی تغییر می‌کند.

به طور خاص، لاک پشت گالاپاگوس به عنوان یک مهندس اکوسیستم شناخته می‌شود.

مهندسان اکوسیستم حیواناتی هستند که یک زیستگاه را ایجاد، تغییر یا محافظت می‌کنند. لاک پشت‌ها زیستگاه خود را برای سایر موجودات قابل زندگی می‌کنند، بنابراین نبود آن حتی می‌تواند یک زیستگاه را از بین ببرد.

لاک پشت‌ها هنگام چرا روی گیاهان دانه‌ها را پراکنده و جوانه می‌زنند. آنها پوشش گیاهی را زیر پا می‌گذارند و فضاهای جدیدی را برای رشد گیاهان تازه با استفاده از این دانه‌ها باز می‌کنند.

لاک پشت‌ها در خطر انقراض هستند

جزیره سانتافه، یکی از جزایر گالاپاگوس، در اواسط دهه ۱۸۰۰ از جمعیت لاکپشت‌های بومی‌خود محروم شد. بین از دست دادن آنها و معرفی بزهای وحشی، جزیره آسیب شدیدی به گیاهان و خاک وارد کرد.

بزها در دهه ۱۹۷۰ حذف شدند. با این حال، اکوسیستم جزیره قادر به بازیابی نبود تا زمانی که جمعیت جدیدی از لاک پشت‌ها از جزیره دیگری در جزیره سانتافه آزاد شدند. هم زندگی گیاهی و هم جانوری محلی دوباره شروع به رشد کردند.

از طریق رویدادهایی مانند این است که می‌توانیم بفهمیم که لاکپشت واقعا چقدر برای دنیای ما مهم است. به همین دلیل است که بسیار مهم است که تمام تلاش خود را برای پروژه‌هایی که برای محافظت از آنها طراحی شده‌اند به کار گرفته شود.

پروژه‌های لاک پشت گالاپاگوس

از زمانی که چارلز داروین برای اولین بار در سال ۱۸۳۵ پا به جزایر گالاپاگوس گذاشت، تغییرات چشمگیری رخ داده است. زمانی این مکان بهشتی از تنوع زیستی بود که به داروین اجازه داد تا نظریه تکامل خود را توسعه دهد.  به نظر می‌رسید دنیای کوچکی در درون خودجای داده است. تعداد زیادی  از ساکنان آن، اعم از گیاهان  و حیوانات، در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند. اما شاید اگر امروز داروین زنده بود ناامید می‌شد.

جمعیت لاکپشت‌های غول‌پیکر که زمانی در سراسر گالاپاگوس رشد می‌کردند، اکنون به ۱۰ درصد از تعداد قبلی خود کاهش یافته است. با این حال، آنها همچنین موضوع یکی از موفق‌ترین و الهام بخش ‌ترین تلاش‌های حفاظتی در تاریخ بوده‌اند.

در شش دهه گذشته، حدود ۹۰۰۰ لاک پشت در اسارت بزرگ شده و به بیابان گالاپاگوس بازگردانده شده‌ اند. هنگامی‌که آزاد شدند، اکوسیستم آسیب دیده را بهبود بخشیدند و کار بازسازی گونه‌های خود را آغاز کردند.

چرا پروژه‌های لاک پشت گالاپاگوس مهم هستند؟

پروژه‌های لاک‌پشت گالاپاگوس بسیار مهم هستند، زیرا تعداد گونه‌های لاک‌پشت در گالاپاگوس بیش از هر جای دیگر روی زمین است.

جمعیت گالاپاگوس برای درک این موجودات حیاتی است. آنچه دانشمندان در آنجا می‌آموزند حتی می‌تواند تأثیر مثبتی بر پروژه‌های تجدید جمعیت گونه‌های دیگر در سراسر جهان داشته باشد.

لاک پشت‌ها در حال بازگشت قوی هستند

یکی از شگفت انگیزترین و هیجان انگیزترین دستاوردها بازیابی لاک پشت غول پیکر اسپانولا است.

به دلیل شکار و گونه‌های مهاجم، این لاک پشت‌ها تنها به ۱۵ گونه بازمانده کاهش یافت. از طریق برنامه حفاظتی، جمعیت اکنون به بیش از ۲۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

اخیراً، ۱۳۶ لاک پشت جوان به خانه اجدادی خود در جزیره ایزابلا در گالاپاگوس منتقل شدند. این لاک پشت‌ها صد سال یا بیشتر زنده خواهند ماند.

به عنوان یک گونه اصلی، آنها ۱۳۶ فرصت را برای بازسازی اکولوژی جزایر گالاپاگوس برای قرن آینده و پس از آن نشان می‌دهند. این یک وعده هیجان انگیز و امیدوارکننده برای آینده سیاره ما است.

ایده‌های الهام بخش

در جنوب ایران و در بسیاری از جزایر از جمله کیش و قشم  لاکپشت‌های دریایی  تخم گذاری می‌کنند.

لاکپشت‌های دریایی ۱۵۰ میلیون سال  گذشته  را در اقیانوسها و دریاها زندگی می‌کنند. اما متاسفانه این خزندگان عهد باستان در سطح جهان امروز با خطر انقراض روبرو هستند.

شکار  توسعه ساخت و ساز در مناطق ساحلی، گیر کردن در تورهای ماهیگیران، آلودگی سواحل با انواع زباله و پلاستیک  و نابودی سواحل ماسه‌ای اثرات نامطلوب وپی در پی را بر  محیط زندگی آنها گذاشته که منجر به  کاهش جمعیت و در معرض انقراض  قرار گرفتن این گونه نتیجه آن است.

اما شما  می‌توانید با پیروی از راهنمای ساده زیر به حفاظت از آنها کمک کنید.

واقعیت‌های موجود در مورد لاکپشت‌ها دریایی

– همه گونه‌های لاکپشت دریایی در معرض خطر هستند و نیاز به حفاظت دارند.

– اگر مانعی در رسیدن به سطح  و تنفس برای لاکپشت‌ها وجود داشته باشد آنها غرق می‌شوند.

– زباله‌ها و به ویژه کیسه‌های پلاستیکی برای آنها خطرناک اند، زیرا که باعروس‌های دریایی که خوراک محبوب لاکپشت‌های  است، اشتباه گرفته می‌شود.

– لاکپشت‌ها برای تخمگذاری پس از گذشت سال‌ها به همان نقطه‌ای باز می‌گردند که  به دنیا آمده‌اند. اگر این منطقه دچار تغییرات شده و از بین رفته باشد دیگر هرگز با آن  محل باز نخواند گشت.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

– پشتیبانی و حمایت داوطلبانه از طرح‌های محلی در مناطق حفاظت شده لاکپشت‌ها

– مشارکت در شبکه محلی  رویت و تکمیل فرم ‌ها ی مخصوص تخم گذاری

– از خرید هدایای درست شده با لاک پشت‌ها به شدت خوداری کنید. لاکپشت‌های دریایی شامل گونه‌های محافظت شده سایتس CITES و همچنین گونه مورد حمایت ملی هستند.

پایان پیام

تهیه و تدوین: مصیب شیرانی، پژوهشگر و فعال محیط زیست

کد خبر : 282707 ساعت خبر : 11:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282707
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات