هفت سین ایرانی و سعادتمندی روزگار

هفت سین ایرانی و سعادتمندی روزگار

به گزارش گلونی برسم نوعی گیاه ویژه از شاخه‌های درختی معین یا از چندین نوع درخت مانند شاخه‌های انار، بید، زیتون، انجیر و درخت‌های دیگر که با سربند یا گرده بریده و به تعداد سه، هفت، دوازده، بیست و یک شاخه دسته‌بندی می‌شده و در سفره هفت‌سین نهاده می‌شده است.

جدای از این پیروان هردین کتاب آسمانی خویش را نیز بر سر سفره قرار می‌دادند و می‌دهند؛ زرتشتیان اوستا، مسلمانان قرآن و یهودیان تورات را. کوزه آب و نان نیز نشانه برکت در سفره هستند. شیر تازه، پنیر، خرما هم در سفره مردم دیده شده است. کما اینکه گفته‌اند شاهان ساسانی در بامداد نوروز شیر تازه، پنیر و خرما تناول می‌کرده‌اند.

البته گویا شیر و نان در مراسمی ویژه تقدیس و با عصاره گیاه هوم آمیخته می‌شده و هرکس اندکی از آن را می‌نوشیده است.

هفت سین ایرانی و سعادتمندی روزگار

گمان می‌رود رسم نوشیدن شیر البته کهن‌تر بوده و به جشن همسپتمدم یعنی جشن آفرینش انسان مربوط بوده باشد و در کنار آن نیز تخم مرغ نشانه نطفه نیز دانسته شده است. آینه، سمنو و سنجد را برخی نشانه‌ عشق، زایش و تولد گرفته‌اند و ماهی نیز نشان برج حوت یا اسفند سپری شده است.

سیب در سفره میوه‌ای در ارتباط با زایش و تولد است و سکه‌های درون سفره نیز نمادی از برکت، ثروت و دارندگی است. هرچند قرار دادن سکه در سفره مخالفان خود را نیز دارد. چراکه اغلب مردم باور دارند هفت‌سین باید از هفت قسم سبزه و روییدنی تشکیل شده باشد. این مطلب را در آثار‌الباقیه بیرونی نیز می‌بینیم.

گل بیدمشکی که برخی در سفره قرار می‌دهند، نمادی از سپندارمذ امشاسپند و گل ویژه اسفند است.گفتنی است که بسیاری در سفره خویش یک عدد نارنج را در کاسه‌ای آب قرار می‌دهند. این نارنج نمادی از زمین دانسته شده است.

در آخر به مرور نظر مهرداد بهار درباره هفت‌سین بپردازیم. حدس ایشان بر این بود که هفت‌سین با هفت سیاره‌ای ارتباط دارد که مردمان گمان می‌کردند سرنوشت آدمی در دست آن‌ها است و باور بر این بوده است که اگر کسی هر هفت‌تا را در اختیار داشته باشد، لطف و نظر این هفت‌سیاره را جلب کرده و سعادتمند خواهد شد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

آیین های مرتبط با بلاگردانی در نوروز

کد خبر : 283058 ساعت خبر : 0:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=283058
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات