محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ بشریت

در این مطلب قصد دارم که محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ بشریت را صرف نظر از فرهنگ، سن و زبان که تا سال ۲۰۱۳ مورد توجه مردم جهان بوده است، معرفی کنم.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: حکایت زندگی هر آدمی با یکی بود یکی نبود است که آغاز می‌شود. در این حکایت او که همیشه هست خداست و او که هست و نیستش دست خداست، آدمی است.

هم او که از وقتی آفریده می‌شود قصه می‌بافد و زندگی می‌سازد و وقتی که از دنیا می‌رود قصه‌ها از او می‌گویند و افسانه‌ها می‌سرایند و حکایت‌ها از خوب و بد او نقل می‌کنند.

و از خوب و بد همین حکایت‌ها است که می‌شود فهمید که کلاغ زندگی چه کسی به مقصد رسیده است و کلاغ چه کسی سرگردان و آواره در میان داستان زندگی‌اش جامانده است.

در این مطلب قصد دارم که ۱۰ تا از محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ بشریت را صرف نظر از فرهنگ، سن و زبان که تا سال ۲۰۱۳ مورد توجه مردم جهان بوده است، معرفی کنم.

معروف‌ترین کتاب‌های تاریخ بشریت

۱. کتاب اُدیسه اثر هومر (یونان)

ادیسه یکی از دو کتاب کهن اشعار حماسی یونان اثر هومر و از جمله بهترین کتاب‌های دنیا است.

ادیسه هومر در ادبیات یونان و اروپا چیزی شبیه شاهنامه‌ فردوسی برای ایرانیان است.

ادیسه سرگذشت بازگشت یکی از سران جنگ تروا، ادیسیوس یا الیس فرمانروای ایساکا می‌باشد.

در این سفر که بیش از بیست سال به درازا می‌انجامد ماجراهای مختلف و خطیری برای وی و همراهانش پیش آمده است.

در نهایت ادیسیوس که همگان گمان می‌نمودند کشته شده است، به وطن خود باز می‌گردد و دست متجاوزان را از سرزمین و زن و فرزند خود کوتاه می‌کند.

این کتاب که ۸۰۰ سال قبل از میلاد نوشته شده است، با بیش از ۲۵۰ بار ترجمه و ۹۰۲ بار تجدید چاپ  رتبه اول محبوب‌ترین کتاب‌های جهان را دارد.

اودیسه هومر

۲. کتاب قرآن کریم

کتاب خداوند که معجزه پیامبر اسلام نیز می‌باشد، بیشتر از هر کتاب دیگری در دنیا وجود دارد. شمار این کتاب بیشتر از ۳ میلیارد جلد است و به ۵۰ زبان مختلف ترجمه شده است.

۳. کتاب رومئو و ژولیت اثر ویلیام شکسپیر (انگلیس)

رومئو و ژولیت تراژدی نوشته‌ شده توسط ویلیام شکسپیر در شمار بهترین کتاب‌های دنیا قرار دارد.

این کتاب در مورد دو عاشق ناکام است که در نهایت مرگ پایان کارشان می‌شود. این نمایشنامه یکی از محبوب‌ترین نمایشنامه‌های شکسپیر در زمان حیاتش می‌باشد و در کنار هملت یکی از نمایشنامه‌هایی است که بر روی پرده رفته‌است.

امروزه از شخصیت‌های اصلی این داستان با ۹۰۲ بار تجدید چاپ، به‌ عنوان عاشقان آرمانی یاد می‌شود.

رومئو و ژولیت

۴.انجیل شاه جیمز

بعد از قرآن، این کتاب بیشترین آمار چاپ را با دو و نیم میلیارد جلد در دست دارد.

۵. دن کیشوت اثر سروانتس (اسپانیا)

کتاب دن کیشوت با ترجمه درخشان محمد قاضی به راستی یکی از بهترین کتاب‌های دنیا است که هرکسی آن را بخواند از آن لذت می برد.

دن کیشوت داستان نجیب‌زاده‌ای میانسال است که شب و روز کتاب و داستان پهلوانی می‌خواند و در این زمینه حتی یک کتاب هم وجود ندارد که او نخوانده باشد.

همه‌ پهلوانان و شوالیه‌ها را می‌شناسد و ماجراهایی که بر سر آن‌ها آمده است، از بر دارد.

حال در دورانی که دیگر پهلوانی رونق ندارد، دن کیشوت تحت تاثیر کتاب‌ها و تخیلات ذهنی خودش، تصمیم می‌گیرد زره بپوشد، کلاه‌خود بر سر بگذارد، شمشیر به دست بگیرد و سوار بر اسب ناتوان‌تر از خودش عدالت را در دنیا برقرار کند و از مظلومان در برابر حاکمان ظالم و ستمگر دفاع کند.

دن کیشوت ۹۶۳ بار تجدید چاپ شده است و بیش از ۵۰۰ میلیون جلد از آن در جهان به فروش رفته است.

۶.کتاب رابینسون کروزوئه اثر دانیل دفو (انگلیس)

رابینسون کِروزوئه یا رابینسون کروسو مشهورترین رمان نویسنده انگلیسی دانیل دِفو است.

این کتاب یک خود زندگینامه منحصر به‌ فرد روحانی و خیالی است که لقب «پدر رمان انگلیسی» را برای خالقش به ارمغان آورد.

قهرمان داستان زندگی مرفه خود در بریتانیا را برای مسافرت در دریاها رها می‌کند. پس از اینکه از یک کشتی شکستگی جان سالم به در می‌برد، ۲۸ سال را در یک جزیره و اغلب به تنهایی به گذران زندگی می‌پردازد تا آنکه زندگی یک بومی وحشی آن جزیره را نجات داده و نام «جمعه» بر وی می‌نهد.

این دو مرد سرانجام آن جزیره را به مقصد بریتانیا ترک می‌کنند. دفو شاید بخشی از کتابش را بر اساس تجارب واقعی یک ملوان اسکاتلندی به نام الکساندر سِلکرک نگاشته باشد که به سال ۱۷۰۴ پس از ستیز با ناخدای کشتی، وی را به درخواست خودش در ساحل جزیره‌ای خالی از سکنه رها کردند.

این کتاب با ۱۰۳۹ مرتبه تجدید چاپ از محبوب‌های کتاب‌خوان‌ها است.

کتاب رابینسون کروزوئه

۷. رویای تالار سرخ اثر سائو شچین (چین)

این کتاب از شاهکارهای ادبیات کلاسیک چین و از بهترین کتاب های دنیا بشمار می‌آید که در زمان دودمان چینگ نوشته شده‌است. رمان یک روایت عاشقانه است و ماجرای بائویو اشراف‌زاده و علاقه او به دو عموزاده‌اش و تردید او در انتخاب میان آن دو را روایت می‌کند.

این کتاب فقط به زبان انگلیسی ترجمه شده است.

۸. غرور و تعصب اثر جین آستین (انگلیس)

داستان کتاب غرور و تعصب از جایی آغاز می‌شود که مردی ثروتمند و خوش سیما به نام «بینگلی» در همسایگی خانواده‌ «بنت» سکونت می‌کند.

خانم بنت که شدیداً علاقمند است برای دخترانش همسری مناسب پیدا کند، درصدد است که توجه آقای بینگلی را جلب کند و…

این کتاب با ۱۴۸۰ مرتبه تجدید چاپ از خواندنی‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر است.

غرور و تعصب

۹. داستان دو شهر اثر چارلز دیکنز (انگلیس)

این رمان پرفروش‌ترین رمان تک جلدی جهان و از بهترین کتاب‌های دنیا است. داستان آن در مورد جوانی است که تحت تعالیم اشرافی‌گرائی‌های فرانسوی در سال‌های منتهی به انقلاب قرار دارد و خشونت‌های انقلابیون را نسبت به اشراف سابق، در سال‌های اول انقلاب فرانسه به تصویر می‌کشد.

این کتاب با ۸۸۹ بار تجدید چاپ و فروش بالای ۲۰۰ میلیون جلد فروش، از مطرح‌ترین و خواندنی‌ترین کتاب‌های تاریخ است.

۱۰. افسانه های اندرسون اثر هانس کریستیان آندرسن (دانمارک)

افسانه‌های اندرسون شامل مجموعه داستان‌هایی برای کودکان و نوجوانان است که از معروف‌ترین داستان‌های او می‌توان از پری دریایی کوچولو، بندانگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت فروش و لباس جدید امپراتور نام برد.

جوجه اردک زشت

کتاب بخوانیم.

پایان پیام.

کد خبر : 100192 ساعت خبر : 8:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=100192
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات