معرفی بازارهای هفتگی شهرستان سنگر

معرفی بازارهای هفتگی شهرستان سنگر

به گزارش پایگاه خبری گلونی: بازارهای هفتگی در بسیاری از شهرستان های گیلان در طول هفته برپا می شوند و برای روستاییان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

در این جا به معرفی بازارهای هفتگی شهرستان سنگر می پردازیم.

بازارهای هفتگی شهرستان سنگر

دوشنبه بازار سنگر

بازار هفتگی سنگر از پرسابقه‌ترین و معروف‌ترین بازارهای گیلان به شمار می‌آید.

سیاح ایتالیایی خانم کارلاسرنا جهانگرد ایتالیایی که در سال ۱۲۹۴ خورشیدی از گیلان دیدن کرد در سفرنامه‌ی خود در مورد بازار سنگر نوشته است:

«در نیمه راه کهدم به رشت دهکده‌ی سنگر واقع شده است، هر دوشنبه در کاروان سرای این دهکده که در میان جنگل قرار دارد، بازاری تشکیل می‌شود که آن را دوشنبه بازار می‌گویند.

دهقانان دهات مجاور برای خرید مایحتاج خود بدانجا می‌آیند. در اطراف حیاط این کاروان‌سرا دکان‌هایی است که بازاری دائمی را تشکیل می‌دهند.

فروشندگان دوشنبه بازار بساط خود را در صحن حیاط می‌گسترند.

ما درست در روز بازار رسیدیم و به زخمت از میان چندین بساط گسترده که صحنه‌های بسیار دیدنی معاملات خریداران و فروشندگان را متجلی می‌کرد، راهی برای گذشتن گشودیم…

یک بقال که در عین حال سلمانی نیز بود به مشتری قند و روغن می‌فروخت.

در همان حال مشتری دیگر با جمجمه صابون زده و حوصله‌ی بسیار در انتظار بود که استاد سلمانی پس از فروش اجناس به تراشیدن سر او بپردازد.

در میان جمعیت چند درویش با صدایی محزون از برادرانشان در خواست صدقات می‌کردند. برخی که به وعده‌ی درویشان برای داشتن جایی در بهشت عقیده نداشتند بدانها بی‌اعتنایی می‌کردند.

گروه زود باوران نیز سکه‌ای در کشکول این گدایان که درآمد روزانه‌ی خوبی دارند می‌انداختند». (مردم و دیدنی‌های ایران ـ کارلاسرنا ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران، نشر نو، ۱۳۶۲، ص ۳۲۸۹ و ۳۳۰)

بازارهای هفتگی شهرستان سنگر

امروز دیگر آن کاروان سرا به شکل دیروزی وجود ندارد اما بازار سنگر در محلی وسیع‌تر و با رونق‌ بیشتر می‌باشد و هنوز هم نام دوشنبه بازار بر سر آن است.

محصول عمده‌ی سنگر برنج است که به بازار رشت و بازارهای دیگر برده می‌شود.

فروشندگان دوره‌گرد در روز بازار از رودبار، منجیل، قزوین، رشت و برخی مناطق کوهستانی سیاهکل و دیلمان و اشکورات محصولات و فرآورده‌های خود را به سنگر آورده به فروش می‌رساندند.

 

پنج‌شنبه بازار شاقاجی (اسلام آباد)

شهرک شاقاجی بعد از انقلاب تغییر نام به اسلام آباد داده است. در ۱۸ کیلومتری جاده‌ی قدیم رشت ـ رودبار و ۵ کیلومتری سنگر و ۱۲ کیلومتری امام زاده هاشم واقع شده است.

اهالی معتقدند بازار هفتگی شاقاجی از سنگر قدیمی‌تر است.

در قدیم به دلیل نزدیکی به چاپارخانه کهدم و کاروان‌سرای بزرگ عصر قاجار که به غلط شاه عباسی می‌گویند از رونق و اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

به نظر می‌رسد بازار قدیمی شاقاجی به دلیل ایجاد راه ارابه رو و بی‌نیاز شدن مسافران از کاروان‌سرا به تدریج رونق خود را از دست داده و به محل فعلی منتقل شده است.

محل کنونی بازار شاقاجی در زمین‌های ۲ روستای شاقاجی و ده بنه که مجاور یکدیگر هستند تشکیل می‌شود و از بازارهای درجه‌ی ۳ گیلان است.

در ایام سال مخصوصاً اوایل پاییز پس از برداشت محصول و نیز اوایل بهار برای معاملات دام فعالیت بیشتری دارد.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 104897 ساعت خبر : 11:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104897
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات