روی مغز مخاطب با فرمول گزارشگر

پایگاه خبری گلونی، محمد ساکی: یکی از بهترین آیتم‌های تماشای یک مسابقه ورزشی از طریق تلویزیون، شنیدن صدای یک گزارشگر سرحال، با اطلاعات کامل و شناخت نیاز مخاطب برای لذت بردن از یک نود دقیقه پر‌هیجان است. درست حدس زده‌اید، در مورد پدیده دنیای ورزش صحبت می‌کنیم «فوتبال».

بارها در زمان‌های مختلف در خصوص اشکالات و نواقص  گزارشگران مسابقات فوتبال صحبت شده ولی رفته رفته شرایط بهتر که نه بلکه در حال برتر شدن نیز هست.

مواردی از قبیل سوتی‌های گزارشگران، اطلاعات ناقص برخی از آنها و صحبت‌های اضافه و خارج از چهارچوب در حین گزارش اساسا باعث نارضایتی مخاطب رسانه ملی شده است. اما هر چه می‌گذرد از اینکه نیروهای جدیدتر و جوان‌های مستعد وارد این گود شوند ناامید می‌شویم.

گزارشگران ما که اکثرا سبکی خاصی برای گزارش خود دارند، با جرات میتوان گفت برخی از آنها دیگر مورد توجه و رضایت مخاطب مسابقات فوتبال نیستند.

تفاوت گزارشگر ما و اونا

دیدن نوع گزارش در کشورهای اروپای حتی در نقاط مختلف آسیا و آمریکای جنوبی مخاطب را به وجد می‌آورد اما در پشت میکرون رسانه ملی ما حواسشان پرت می‌شود که چهل میلیون مخاطب دارند.

جلوه‌دادن مداوم و پی در پی خستگی بازیکنان یک تیم چه نکته جالبی است که خود مخاطب نتواند آن را از روی تصویر تشخیص دهد که گزارشگر بازی استقلال و سایپا که اتفاقا از گزارشگران قدیمی رسانه ملی هم هست آن را تکرار می‌کرد و تمام لذت دیدن یک فوتبال که اصالت بی‌رحم خود را بدون حقه به نمایش گذاشته بود از بیننده گرفته شود.

بله ! فوتبال همین است. وقتی یک داور به حق و یا به اشتباه، بازیکنی را اخراج می‌کند فوتبال به دنبال نا‌نوشته‌ها می‌رود. تو باید بمانی و بجنگی و نتیجه را حفظ کنی و در طرف مقابل باید چنان به دروازه حمله کنی و از این فرصت برای برتری استفاده کنی که انگار مسابقه دیگری در کار نیست و تو چیزی برای از دست دادن نداری!

مخاطب ناراضی

اگر متهم به جانب‌داری نشوم، بازی منطقی و دفاع جانانه بازیکنان سایپا پشت دیالوگ ساق‌های خسته گم شد. این نوع گزارش دیگر مخاطب را راضی نمی‌کند. سوژه‌یابی مناسب باتوجه به شرایط بازی و تیم‌های حاضر در مسابقه از اصلی‌ترین وظایف گزارشگر است که نکات قابل توجه آماری و یا چیزی که از دید تماشگر تلویزیونی دور است را به او اطلاع دهد.

در نهایت امیدواریم رسانه ملی از استعدادهای جوان بهره ببرد و نسل جدیدی از گزارشگران را وارد این عرصه کند.

پایان پیام

کد خبر : 105137 ساعت خبر : 11:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105137
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات