بافت انبوه فرش دستباف؛ ۲۰ دار قالی در حال بافت از نقشه‌های احیا شده فرش لری

بافت انبوه فرش دستباف؛ ۲۰ دار قالی در حال بافت از نقشه‌های احیا شده فرش لری

رئیس ادامه فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از آغاز بافت انبوه فرش دستباف با نقشه‌های اصیل لری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبر ی گلونی، منطقه لرستان، محمد اصل مرزی در جمع خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه با توجه به رونمایی و تهیه نقش فرش لری در هفته‌های گذشته، با جدیت توسعه، ترویج و تولید فرش دستباف با استفاده از نقوش اصیل لری در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در این راستا ۲۰ دار قالی در حال بافت از نقشه‌های احیا شده فرش لری توسط فرش‌بافان استان در حال بافت هستند‌.

رئیس ادامه فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: با توجه به بازاریابی و علاقه‌ بافندگان و تولیدکنندگان به نقشه‌های جدید پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه بافت این نقشه‌ها باشیم.

اصل‌مرزی اظهار کرد: مطمئنا حمایت از همه جانبه از فرشبافان لرستانی به خصوص افرادی که اقدام به بافت فرش با نقوش اصیل لری می‌کنند در اولویت این سازمان قرار دارد و در این راستا مشوق‌هایی نیز در حوزه‌های مختلف نظر گرفته شده است.

 

فرش لری

سنت های موجود در بین لرها، یادآور تاریخ بافته های ایشان است، مثلاً آنان ابزار کوچک چوبی (سک) را برای بافت فرش به کار می برند که در واقع مادر ابزاری فلزی در عهد مفرغ و متعلق به دوره ای است که همه ابزارها چوبی بود، یعنی پیش از کشف فلز.

این ها شواهد کهنگی بافته‌های لری است و می‌تواند به شناختن سنت‌های کهن و مستقل ایشان در زمینه فنون، مواد اولیه، ابزارها و حتی طرح‌ها کمک کند.

از سوی دیگر بایستی در نظر داشت هنگامی که از بافته‌های لری سخن به میان می‌آید منظور تنها جغرافیای امروزی لرستان نیست چرا که بسیاری از تیره‌های گوناگون این قوم در مناطق مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری، بخشی از استان فارس، بخشی از ایلام، بخشی از همدان و خوزستان و همچنین استان کهکیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام

کد خبر : 115852 ساعت خبر : 11:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115852
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات